Technika jazdy-podstawy
Technika jazdy-podstawy
Mam nadzieję, że nie naruszę godności osobistej doświadczonych kolegów motocyklistów zapodając filmiki z tak podstawową wiedzą. Proszę o komentarze wynikające z Waszych doświadczeń.
http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-roz ... m-cz-1-z-3
http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-roz ... m-cz-1-z-3
- kamikazemario
- czyściciel nagaru
- Posty: 609
- Rejestracja: 18.09.2008, 20:10
- Lokalizacja: Beskid Wyspowy
Re: Technika jazdy-podstawy
Pierwsza część to takie postawowe podstawy, ale druga i trzecia naprawdę warta obejrzenia, chociażby po to, aby sobie przypomnieć co nieco
CBR 600 F3
Odważni nie żyją wiecznie, lecz zbyt ostrożni nie żyją wcale..
Odważni nie żyją wiecznie, lecz zbyt ostrożni nie żyją wcale..
- tomasz
- czyściciel nagaru
- Posty: 544
- Rejestracja: 23.07.2009, 16:21
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
Wiedzy z tego zakresu nigdy za wiele
dla jednych nauka, dla innych przypomnienie
dobra robota - dzięki
dla jednych nauka, dla innych przypomnienie
dobra robota - dzięki
To możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące.
— Paulo Coelho
Alchemik
miód jest dla mięczaków! prawdziwi twardziele żują pszczoły...
— Paulo Coelho
Alchemik
miód jest dla mięczaków! prawdziwi twardziele żują pszczoły...
Re: Technika jazdy-podstawy
No jak że w tym roku mam zamiar zdobyć lejce i do grona towarzyszy przystąpić to mi się to przyda
"Patrz w lusterko, spójrz dwa razy - motocykle są wszędzie"
- jeszua
- pyrkający w orzeszku
- Posty: 255
- Rejestracja: 11.12.2009, 11:22
- Lokalizacja: ck krakoff
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
filmik wyraźnie zrobiony pod kątem wykorzystania na kursach, albo raczej zaakceptowania przez jakieś towarzystwo zgredów do tego celu
stosowane słownictwo poraża sztywnością i proweniencją osadzoną jeszcze w latach, bo ja wiem, może 70-tych. poza tym widać wyraźnie "kursowe" elementy jak podpieranie się lewą nogą do ruszania (czyli balet z lewej na prawą i nazad), topornie wytłumaczona zmiana biegów, itp
in plus na pewno informacje nt. istnienia przeciwskrętu, który dla większości instruktorów, którzy na motocyklu nie siedzieli od ćwierć wieku, jest czarną magią; podobnie jak hamowanie przodem (chociaż tutaj wkradły się pewne nieścisłości/ uproszczenia). zawiera również parę innych użytecznych do przypomnienia informacji, więc podsumowując: można zobaczyć, ale żadnej istotnej jakości IMHO nie wnosi
jsz
stosowane słownictwo poraża sztywnością i proweniencją osadzoną jeszcze w latach, bo ja wiem, może 70-tych. poza tym widać wyraźnie "kursowe" elementy jak podpieranie się lewą nogą do ruszania (czyli balet z lewej na prawą i nazad), topornie wytłumaczona zmiana biegów, itp
in plus na pewno informacje nt. istnienia przeciwskrętu, który dla większości instruktorów, którzy na motocyklu nie siedzieli od ćwierć wieku, jest czarną magią; podobnie jak hamowanie przodem (chociaż tutaj wkradły się pewne nieścisłości/ uproszczenia). zawiera również parę innych użytecznych do przypomnienia informacji, więc podsumowując: można zobaczyć, ale żadnej istotnej jakości IMHO nie wnosi
jsz
Re: Technika jazdy-podstawy
Ja prawko na moto zrobiłem przed 30 laty, a pierwszy motocykl w zeszłym roku kupiłem,więc uczę się sam. Wyszło mi naturalnie , ruszać pod górkę z przedniego hamulca. Czy to grzech? Na filmie każą z tylnego. Czy zgadzacie się w pełni z merytoryczną treścią tych filmów?
- Driverd2
- szorujący kolanami
- Posty: 1673
- Rejestracja: 16.12.2009, 17:30
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Żyrardów
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
Na filmie znowu jest tak pokazane że zanim każą hamulec wcisnąć to ty już byś z tej górki zjechał do tyłu, powinni zacząć od tekstu trzymając nogę na hamulcu...
125p Polski Fiat is the best and fuck the rest :)
http://www.youtube.com/user/Driver225D?feature=mhw5
http://moto-zyrardow.pl.tl/
http://www.youtube.com/user/Driver225D?feature=mhw5
http://moto-zyrardow.pl.tl/
- kamikazemario
- czyściciel nagaru
- Posty: 609
- Rejestracja: 18.09.2008, 20:10
- Lokalizacja: Beskid Wyspowy
Re: Technika jazdy-podstawy
Jak górka stroma to zdecydowanie łatwiej ruszyć z hamulca tylnego, dodatkowo wtedy też mamy prawą ręke obsługującą jedynie manetkę. Zmiana biegów jest przedstawiona "samochodowo". Wiadomo, że skrzynie motocyklowe nie mają synchronizatorów i najzdrowsze oraz najchcisze dla skrzyni jest zmienianie wedle zasady "noga zaczyna, noga kończy", czyli praktycznie równoczesne zmienianie biegu z wciskaniem sprzęgła i zdejmowanie nogi z dźwigni zmiany biegów dopiero po puszczeniu sprzęgła.
CBR 600 F3
Odważni nie żyją wiecznie, lecz zbyt ostrożni nie żyją wcale..
Odważni nie żyją wiecznie, lecz zbyt ostrożni nie żyją wcale..
- jeszua
- pyrkający w orzeszku
- Posty: 255
- Rejestracja: 11.12.2009, 11:22
- Lokalizacja: ck krakoff
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
od końca - jak widać wyżej z treścią się nie do końca zgadzamfakir pisze:Wyszło mi naturalnie , ruszać pod górkę z przedniego hamulca. Czy to grzech? Na filmie każą z tylnego. Czy zgadzacie się w pełni z merytoryczną treścią tych filmów?
co do ruszania - kwestia zdolności manualnych, tzn. opanowania jednoczesnego operowania klamką i manetką. po jakimś czasie "szkolne" (infantylne, nienaturalne) nawyki i tak wygasają, więc nie masz się czym przejmować. różnica mogłaby być np. przy większym nachyleniu i obciążonym motocyklu, wtedy przód mógłby nie wystarczyć - za słaby docisk do podłoża. ale jeśli teraz mogę to sobie odtworzyć w pamięci, to jeżdżąc dużo z plecaczkiem też odwykłem od używania tyłu w tej sytuacji - czułem się bezpieczniej podpierając motocykl obiema nogami
jsz
- Bolek
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1127
- Rejestracja: 30.09.2008, 20:39
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Libiąż
Re: Technika jazdy-podstawy
No i muszę się z Kamikadzem zgodzićkamikazemario pisze:Jak górka stroma to zdecydowanie łatwiej ruszyć z hamulca tylnego, dodatkowo wtedy też mamy prawą ręke obsługującą jedynie manetkę. Zmiana biegów jest przedstawiona "samochodowo". Wiadomo, że skrzynie motocyklowe nie mają synchronizatorów i najzdrowsze oraz najchcisze dla skrzyni jest zmienianie wedle zasady "noga zaczyna, noga kończy", czyli praktycznie równoczesne zmienianie biegu z wciskaniem sprzęgła i zdejmowanie nogi z dźwigni zmiany biegów dopiero po puszczeniu sprzęgła.
Zmiana biegów w taki sposób jak na filmie powoduje okropne łupnięcia i szarpanie motocyklem przynajmniej Trampkiem
Ruszanie spoko,ale jak się jedzie w pojedynkę.We dwójkę radzę podpierać się obydwiema nogami zwłaszcza w mieście
Cholera musisz mieć strasznie długie palce,albo zajebisty refleks Myślę ,że powinieneś poćwiczyć ruszanie z tylnego,jest znacznie łatwiej ruszyć,można dozować gaz bez stresu i np. na sypkiej nawierzchni zapobiegniesz uślizgom tyłufakir pisze:Wyszło mi naturalnie , ruszać pod górkę z przedniego hamulca
Jak się smucisz to jesteś smutas a jak się kłócisz to jesteś ....☺
Re: Technika jazdy-podstawy
Refleks i długość palców w normie. Chyba chodzi mi o to, że wolę stabilną pozycję czyli podparcie obunóż. A co ze sprzęgłem? Wciskamy na początku czy na końcu hamowania?
- jeszua
- pyrkający w orzeszku
- Posty: 255
- Rejestracja: 11.12.2009, 11:22
- Lokalizacja: ck krakoff
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
jak w furmance: zależy, czy mamy absfakir pisze:A co ze sprzęgłem? Wciskamy na początku czy na końcu hamowania?
jsz
-
- emzeciarz agroturysta
- Posty: 284
- Rejestracja: 13.06.2008, 11:34
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Gród Kraka
Re: Technika jazdy-podstawy
Na początku hamuje też silnik, po odpuszczeniu gazu. Więc wciskam oczywiście później. Właściwie zawsze przy hamowaniu robię od razu redukcje i dohamowywanie silnikiem na każdym biegu. Zatem sprzęgło tak naprawdę dopiero na końcu.fakir pisze:Refleks i długość palców w normie. Chyba chodzi mi o to, że wolę stabilną pozycję czyli podparcie obunóż. A co ze sprzęgłem? Wciskamy na początku czy na końcu hamowania?
Co do podparcia lewą nogą po zatrzymaniu - wynikające jak sądzę z faktu używania przy hamowaniu hamulca tylnego. Co ciekawe, jeszcze nie dla wszystkich (choćby komentarze pod filmikami) jest oczywiste, że hamujemy głównie przodem, bo jest to najbardziej wydajne...
Podparcie obunóż, co zauważył Bolek, zdecydowanie korzystne przy jeździe z plecaczkiem. Trampek i tak ma wysoko środek ciężkości, a jak dodatkowo się posadzi kogoś za plecami plus nasze "koleiniaste" drogi... Dwie nogi bezpieczniej jak dla mnie (dodatkowo nie jestem zawodnikiem wagi ciężkiej )
Summa summarum - oczywiście że większość zna poruszone na filmikach tematy bardzo dobrze. Ale i tak co roku, przynajmniej zimą warto "odświeżać" wiedzę, przeprowadzać treningi.
- Bolek
- wypruwacz wydechów
- Posty: 1127
- Rejestracja: 30.09.2008, 20:39
- Mój motocykl: inne endurowate moto
- Lokalizacja: Libiąż
Re: Technika jazdy-podstawy
Na tyle wcześniej ,żeby dokonać redukcji, adekwatnie do sytuacjifakir pisze:A co ze sprzęgłem? Wciskamy na początku czy na końcu hamowania?
Jak się smucisz to jesteś smutas a jak się kłócisz to jesteś ....☺
-
- emzeciarz agroturysta
- Posty: 284
- Rejestracja: 13.06.2008, 11:34
- Mój motocykl: nie mam już TA
- Lokalizacja: Gród Kraka
Re: Technika jazdy-podstawy
jeszua, sam robiłem patent "A" jakieś 5 lat temu, w Krakowie, a instruktor nawet się nie zająknął o przeciwskręcie. I nie chodzi tu tylko i istnienie takiego zjawiska, bardziej o możliwe świadome wykorzystanie tego w sytuacjach podbramkowych. Także nie tylko dotyczy to tych sprzed ćwierćwiecza. Choć może po tą kategorię należałoby podciągnąć instruktora - wtedy zgadza się co do joty!jeszua pisze:
in plus na pewno informacje nt. istnienia przeciwskrętu, który dla większości instruktorów, którzy na motocyklu nie siedzieli od ćwierć wieku, jest czarną magią; podobnie jak hamowanie przodem (chociaż tutaj wkradły się pewne nieścisłości/ uproszczenia).
jsz
- Andrzej77
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 487
- Rejestracja: 29.03.2009, 23:00
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Kobylanka
Re: Technika jazdy-podstawy
Tutaj ciekawie piszą o przeciwskręcie http://www.scigacz.pl/Przeciwskret,dla, ... ,6271.html
Ufaj Allahowi, ale wielbłąda zawsze przywiązuj do płotu
Re: Technika jazdy-podstawy
Ja może nie mam zbyt wielkiego doświadczenia, ledwie pierwszy sezon za mną, ale mam kilka spostrzeżeń dot. skręcania motocyklem:
w różnych mniej lub bardziej mądrych książkach, czasopismach i artykułach internetowych doczytałem o przeciwskręcie sporo, zanim w ogóle wsiadłem na moto.
Potem w WMC doczytałem o "sportowym" stylu pokonywania zakrętów, a potem jeszcze gdzieś indziej o "kierowaniu kolanami" lub podnóżkami. Często jeżdżąc staram się świadomie skręcać w konkretny sposób, np przeciwskrętem, czasem aż nazbyt teatralnie, ale to po to aby poczuć wyraźnie zasadę. Ciekawa sprawa z tym "sportowym trybem"- wychylamy się w kierunku zakrętu (do wewnętrznej), można też zwiesić delikatnie półdupek, starając się głowę i łokieć "pchać" w kierunku zamierzonego toru jazdy- to też zabawne, daje sporo frajdy. Można próbować też tylko i wyłącznie pchając bak kolanami w żądanym kierunku- nie jest to najwygodniejsze ,ale dla samej zabawy można popróbować- to takie dość siłowe rozwiązanie IMO. W końcu jeżdżąc na stojąco można pomagać motocyklowi wyraźnie obciążając jeden z podnóżków.
Mama nadzieję że nic nie pokręciłem w tej zawiłej teorii- jak ktoś się nie zgadza to proszę o sprostowanie wywodu.
Tak czy inaczej zachęcam do świadomych ćwiczeń z różnymi technikami- to urozmaica wycieczkę i uczy na przyszłość zachowania się motocykla i kierowcy.
Pozdrawiam
Jaro
w różnych mniej lub bardziej mądrych książkach, czasopismach i artykułach internetowych doczytałem o przeciwskręcie sporo, zanim w ogóle wsiadłem na moto.
Potem w WMC doczytałem o "sportowym" stylu pokonywania zakrętów, a potem jeszcze gdzieś indziej o "kierowaniu kolanami" lub podnóżkami. Często jeżdżąc staram się świadomie skręcać w konkretny sposób, np przeciwskrętem, czasem aż nazbyt teatralnie, ale to po to aby poczuć wyraźnie zasadę. Ciekawa sprawa z tym "sportowym trybem"- wychylamy się w kierunku zakrętu (do wewnętrznej), można też zwiesić delikatnie półdupek, starając się głowę i łokieć "pchać" w kierunku zamierzonego toru jazdy- to też zabawne, daje sporo frajdy. Można próbować też tylko i wyłącznie pchając bak kolanami w żądanym kierunku- nie jest to najwygodniejsze ,ale dla samej zabawy można popróbować- to takie dość siłowe rozwiązanie IMO. W końcu jeżdżąc na stojąco można pomagać motocyklowi wyraźnie obciążając jeden z podnóżków.
Mama nadzieję że nic nie pokręciłem w tej zawiłej teorii- jak ktoś się nie zgadza to proszę o sprostowanie wywodu.
Tak czy inaczej zachęcam do świadomych ćwiczeń z różnymi technikami- to urozmaica wycieczkę i uczy na przyszłość zachowania się motocykla i kierowcy.
Pozdrawiam
Jaro
xl600v
- Fresh
- miejski lanser
- Posty: 353
- Rejestracja: 24.08.2008, 09:03
- Mój motocykl: XL600V
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Technika jazdy-podstawy
Filmik był kręcony w Szczecinie a człek który siedzi na motocyklu to nasz kolega Adam Cieślak instruktor nauki jazdy oraz właściciel szkoły. Motocyklista nie z przypadku, urodzony w siodle a jakby kto pytał to i podróżował na motorze kiedy nie którzy z nas na nocnik wchodzili po drabinie. Przerabiał od najmłodszych lat wszelakie dwukołowce a co za tym idzie praktyczne doświadczenie posiada spore. Szkoli wyłącznie na kategorię A.
Filmik jest kierowany do adeptów nauki jazdy a co komu z niego zostanie to kwestia własnej interpretacji.
Pozdrawiam
Filmik jest kierowany do adeptów nauki jazdy a co komu z niego zostanie to kwestia własnej interpretacji.
Pozdrawiam
Wciąż jadę tędy, pierdolę czyjeś względy, przykro mi, lecz jestem z tych, którzy popełniają błędy .
Re: Technika jazdy-podstawy
http://www.motocykl-online.pl/artykuly/ ... _1_zakrety
Trochę motocyklowej wiedzy, ciąg dalszy. Artykuł 5 , a szczególnie komentarz do niego wart refleksji.
Trochę motocyklowej wiedzy, ciąg dalszy. Artykuł 5 , a szczególnie komentarz do niego wart refleksji.
- bajrasz
- rozmawiający z silnikiem
- Posty: 462
- Rejestracja: 15.06.2008, 14:23
- Lokalizacja: wrocław
- Kontakt:
Re: Technika jazdy-podstawy
polecam te dwie pozycje:
http://vimeo.com/groups/africatwin/videos/5638607
oraz
http://vimeo.com/groups/africatwin/videos/5638037
http://vimeo.com/groups/africatwin/videos/5638607
oraz
http://vimeo.com/groups/africatwin/videos/5638037
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość