Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Trochę stali, kabelków, gumek ... i motocykl gotowy
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2817
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: BMW GS
Lokalizacja: Garwolin

Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: zimny »

Witam,

Zdecydowałem się na przeszczep zawieszenia przedniego i kompletnego wahacza z przyległościami z Afryki z takich powodów:

- względnie najtaniej
- znam zawiechę z AT i ją lubię
- uważam że za zawieszeniem typu USD nie nadąży silnik i moje umiejętności poza tym zależy mi na dobrych heblach czyli raczej dwie tarcze
- nie mam ochoty na poważną rzeźbę w geometrii i duże podwyższanie motocykla.
- nie mam ochoty i potrzeby zmiany na motocykl 2x droższy i ileś tam cięższy. Poręczność i masa Trampka 600 jest dla mnie ogromną zaletą.

Założenia tył - ma być stabilniejszy w zakrętach i mieć minimalnie większy rozstaw osi co powinno pozytywnie wpłynąć na stabilność załadowanego moto:

- wahacz z ośką i jarzmem z Afryki RD03
- koło z PD10
- amor na razie trampkowy (kasa)
- kiwaczka i kości z RD04 która z tego co wiem jest identyczna z RD03.

Założenia przód - sztywniej, pewniej w zakrętach z załadunkiem, z nie gorszymi lub lepszymi heblami. Zatem:

- lagi z RD07 - na dwie tarcze, z wentylami.
- półki z RD04.
- koło z PD10 - ponoć pasuje bez przeróbek

Krótka relacja z prac nad tyłem oparta na wątku z forum AT:

Wahacz zdjęty.. trudniej było w pojedynkę założyć ten drugi.

Obrazek

Kiwaczka Trampkowa:

Obrazek

Obrazek

Wahacz AT RD03 jest kilka cm dłuższy, masywniejszy, solidniejszy i.....lżejszy! O około 1-2kg od trampkowego stalowego.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z trampkową kiwaczką jest za miękko i za nisko...

Obrazek

Obrazek

Kiwaczka z RD04, inny kształt niż trampkowa i inny charakter progresji w pracy wahacza i amora:

Obrazek

Jarzmo i zacisk z RD03 i jakże fachowe mocowanie przewodu:

Obrazek

Gotowe:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na cenatralce koło nawet się od gleby nie odrywa :)

Obrazek

I ciekawostka - Metzeler Tourance, dot chyba 2011-12, przejechane niecałe 20 tys. Nie mam pojęcia czemu tak się dzieje, takie pęknięcia są na całej lewej stronie opony...niestety do wymiany moim zdaniem bo też w jednym miejscu ma guza i telepie przy pochyleniach w lewo..

Obrazek

Kilka wniosków:

KIWACZKA:

- na kiwaczce trampkowej jest za nisko i za miękko (nie regulowałem amora, sprężyna podkręcona na 3/4). Jak ojciec siadł (80kg) to była bardzo niska a przy mocnym bujaniu dobijała zaciskiem hamulcowym (także z racji innego mocowania zacisku) o wydech....lipa.

- założyłem zatem kiwaczkę (sam ten trójkąt) z RD04 (identyczny jak w 03) i....jest OK. Wysoko, dużo wyżej niż na trampkowej kiwaczce i wyżej niż na standarddowym wahaczu trampka. Ale gleby sięgam więc OK :D Zmienił się też charakter progresji - wydaje się ze na plus, w zasadzie teraz to pracuje jak w oryginalnej AT RD03 bo amor Trampka i RD03 jest identycznej długości ponoć tylko skok ma nieco mniejszy. Co ciekawe teraz jest stosunkowo twardo i myślę że nieco będę mógł poluzowac sprężynę - co jest o tyle fajne że będzie większy zapas pod jazdę z załadunkiem.

WNIOSEK: nie chcąc kombinować z przedłużkami, kośćmi i zmianą amora zakładając do TA wahacz z RD03/04 TRZEBA założyć kiwaczkę z RD03/04. Można motać z RD07 kiwaczkę ale tu MarcinBB ma doświadczenie, ja postawiłem na standardowy układ dźwigni. Pisał mi o tym znajomy z rosyjskiego transalpclubu ale nie dowierzałem że na kiwaczce z TA będzie źle. Jednak miał rację.

TULEJKI KOŁA:

- o ile z tego co mówił Marcin BB lewa tulejka trampkowa przy kole z PD06 jest za krótka to przy kole z PD10 jest...za długa o 1-2mm. Tulejki od RD03 pasują idealnie po długości ale zewnętrzna średnic ajest minimalnie za mała i nie dochodzi idealnie do uszczelniacza, nie wiem czy tak powinno/może być.
- docelowo przytnę jedną z tulejek trampkowych,

- wynika z tego że koło od PD06 i PD10 różni się dystansami. Dystans który robi jarzmo od PD10 i RD03 także jest inny (od RD03 jest grubsze)

Z racji że mam nieco podwyższone i utwardzone przednie zawieszenie + zawory do pompowania geometria wydaje się OK, jednak sądzę że aby to wszystko miało ręce i nogi w 100% - najlepiej będzie założyć cały przód od Afryki który w większości już mam w garażu ;)

Górna i dolna osłona łańcucha z PD10 pasuje do wahacza z RD03, śrubka od mocowania ślizgu także. Łańcuch nowy założyłem DID 525VX od AT (124 ogniwa). Przy standardowych trampkowych zębatkach jest trochę długawy - naciąg wypadł na 30 ząbku.

Co do wrażeń z jazdy -zrobiłem na razie 150km i jestem bardzo zadowolony. Nie jest to minimalna różnica - stabilność tyłu i prowadzenie jest naprawdę inne. Temat był wart każdej złotówki jak dla mnie.

Teraz dopracować detale - przedłużenie centralki i kosy, zdobycie przelotek do mocowania przewodu, przetoczenie trampkowych tulejek od koła, skrócenie łańcucha i będzie OK.

Przód niebawem....muszę zebrać kasę na tarcze.

Pozdrawiam
zimny
Trampkarz emeryt. 3xPD06, RD11, 2xPD10, V-stromy i na koniec... R1200GS
Awatar użytkownika
Artek
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2378
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Artek »

Te drzwi od dawna już wyważone, nie trzeba było tak od razu :wink:
Zrób koniecznie test pod obciążeniem i bagażami. Brak tylko osłony tarczy na tył i będzie git malyna.
Ps. kto wreszcie zrobi przeszczep takiego wachacza w 650-ce. :niewiem:
One down, four up.
Awatar użytkownika
herni74
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1417
Rejestracja: 19.08.2008, 20:11
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Stalowa Wola/Mielec

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: herni74 »

A podobno Mitasy pękają . :lol:
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1946
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Adampio »

Jak finansowo (częsci) wyglada tył i czy można tylko tył zrobić?
Pytam bo dojeżdzam bęben z tyłu (ma już 160kkm za sobą) i w mimo, że na razie jeszcze hamuje to pewnym momencie skonczy się. Planowałem przejscie na wahacz "tarczowy" od Trampka ale skoro Afykański lepsiejszy to czemu nie spróbować transplantologii :smile:
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 811
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: mirekm71 »

No ladne cacko :-)

Majtasy pekaja po 4tys a nie po 20 ;-)
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Awatar użytkownika
herni74
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1417
Rejestracja: 19.08.2008, 20:11
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Stalowa Wola/Mielec

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: herni74 »

mirekm71 pisze:No ladne cacko :-)

Majtasy pekaja po 4tys a nie po 20 ;-)


Wybaczam Majtasowi bo kosztuje 180 pln ale za prawie 500 oponki powinny być nie naganne.07 robią spokojnie 15-18 tys km
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 811
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: mirekm71 »

No wlasnie majtas jest bardzo drogi bo z tego co widze przejedzie jakies 5-7tys opona za 350zl przejedzie 15tys. To daje jakies 2-2,5 majtasa czyli 400-500zl. Nie zmienia to faktu, ze e09 jest zajebista i chyba druga tez taka kupie. Mam kilka pekniec, w kolo komina sie nadaje ale w daleka trase jest ryzyko bo jesli zakladam nowa gume to nie chce wozic zapasu. Apropo jeszcze tourance to dostalem kiedys dwu letniego ladnego exp na przod. Po roku u mnie tez zaczal mocno pekac, ze ledwie go zuzylem. Podejrzewam, ze moze to miec zwiazek z guma z Chin :-)
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Adampio
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 1946
Rejestracja: 21.10.2012, 17:32
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Warszawa-Środmieście

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Adampio »

A to nie kwestia ciśnienia? Znaczy za małego? Bo Zimny sporo z bambetlami i plecaczkiem jeździł.
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 811
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: mirekm71 »

Moze byc obciazenie + wysoka temperatura + duze dzienne przebiegi i opona sie rozpada. W metzelerze nawet im sie nie snilo, ze ktos zrobi taki przebieg na jednej oponie :-).
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2620
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: grad74 »

mirekm71 pisze:No ladne cacko :-)

Majtasy pekaja po 4tys a nie po 20 ;-)
No, to zobaczymy, sam jestem ciekaw. moje w tym roku mają najechane 5kkm a w ogóle w 2 sezony 7kkm. Na razie nic się nie dzieje a uwierzcie mi moto lekko nie miało :wink: . A te Metzelerki to wg mnie zbyt niskie ciśnienie wykończyło.
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
mirekm71
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 811
Rejestracja: 12.02.2012, 19:05
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Brzeg

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: mirekm71 »

Moje maja prawie 5tys od sierpnia :mouthshut:
Kupuje tylko od czarnych takich jak ja.
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2817
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: BMW GS
Lokalizacja: Garwolin

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: zimny »

Artek pisze:Te drzwi od dawna już wyważone, nie trzeba było tak od razu :wink:
Zrób koniecznie test pod obciążeniem i bagażami. Brak tylko osłony tarczy na tył i będzie git malyna.
Ps. kto wreszcie zrobi przeszczep takiego wachacza w 650-ce. :niewiem:
Artek - wiem że ameryki nie odkrywam..ja wybrałem to rozwiązanie także dlatego że ileś już takich 600-tek na wahaczu z AT jeździ i jest to w sumie sprawdzone. A pozwoliłem sobie to opisać bo nie widziałem jakiejś relacji w takiej operacji z uwzględnieniem niuansów typu kiwaczka czy tulejki kół. Pakować kasy w jakąś zupełną rzeźbę bym nie chciał, natomiast testy z bagażami i obciążeniem wkoło komina wkrótce.Osłonkę na tarczę ogarnę - wszystko po kolei, bo to kosztuje :egh:

W 650-tce jest to (taki przeszczep wahacza z AT) daleko trudniejsze. Jeden człowiek z FAT próbował - musiał szlifować mocowanie wahacza bo jest inna szerokość łożysk, przespawywać mocowania układu kiwaczki itp. W końcu się poddał bo i tak to nie wychodziło i im dalej tym więcej komplikacji. Inna sprawa że mimo takiego a nie innego wahacza w 650-tce mam wrażenie że jest stabilniej bo inny amor, inny układ kiwaczki.

Adampio - tak na szybko, wahacz z RD03 200, kiwaczka z RD04 - 150, jarzmo z zaciskiem z RD03 chyba 100, ośka koła z RD03 z mimośrodami do regulacji też chyba coś koło 50-100, ślizg nowy oryginalny z Hondy 185zł. Do tego jeszcze nowy łańcuch od Afryki (124 ogniwa) bo przedłużania nie polecam (a już napewno nie z zapinkami) - 300zł. W sumie wychodza okolice 1000zł (ale zyskujesz nowy ślizg i łańcuch), nawet sam sie zdziwiłem bo nie liczyłem dokładnie do teraz. Te ceny mogą być różne - można to kupić taniej jak akurat trafisz kilka rzeczy na raz, z tym ze ja utrafiłem wszystko w rewelacyjnym wręcz stanie (zacisk z RD03 wygląda jak nowy..), dlatego wolałem trochę dopłacić ale włożyć części w stanie nie gorszym niż te które są aktualnie w motocyklu. Czy warto? Jak dla mnie tak bo dużo jeżdżę z pasażerką i kuframi. Gdybym jeździł solo to bym sie na to raczej nie zdecydował. Ja teraz niebawem będę sprzedawał mój trampkowy wahacz z jarzmem i prawie nowy łańcuch z zestawy OEM Hondy do TA 650 który zdjąłem ( i jeszcze parę rzeczy - np. cały przód do przeszczepienia na dwutarczowca ale to jak pozakładam przód z Afryki za jakieś 2-3 tygodnie). Wymiana samego wahacza na trampkowy tylko z tarczą wyniesie Cię sporo taniej, i nic nie musisz kombinować. Jest taki patent który odkryłem przypadkiem - kupiłem napęd OEM do Trampka 650 który jest dłuższy od tego z 600 (600 - 118 ogniw, 650- 120) i na oryginalnych zębatkach naciąg wypadł tak powiedzmy na 3/4 skali. W efekcie wydłużył się o jakieś 2cm rozstaw osi i Trampek był stabilniejszy, było to odczuwalne. Także jest to taka ciekawostka którą można sobie zastosować i nieco poprawić prowadzenie. Czy warto robić sam tył na wahaczu z AT? Można ale to chyba nie daje pełnego efektu, tak myślę. Geometrię można wyregulować kilkoma patentami ale jednak przód teraz sztywnością i stabilnością nieco odstaje - takie mam wrażenie po jednej dłuższej jeździe ale tylko asfaltowej.

A co do opony to jest ciekawa sprawa - nigdy mi się to wczesniej nie zdarzyło. Bieżnika jest jeszcze trochę ale to co widzicie na zdjęciu to nie jest największe pęknięcie, są jeszcze trochę większe - co już budzi wątpliwości...a nie mam nawet nic na dojechanie w garażu. Metzeler mnie tym zaskoczył, nie spodziewałem się. Niemiec jeździł sam i zrobił na tej oponie jakieś 8-10 tys, ja zrobiłem 11, z czego z 7 z pełnym załadunkiem i pasażerką. Owszem, czasem wkoło komina nie pilnowałem bardzo ciśnienia i jeździłem na 1,8atm, ale tylko solo - na wyjazdach pilnowałem ciśnienia i sprawdzałem żeby było te 2,2-2,4. Natomiast faktem jest że z pełnym załadunkiem jeździłem szybko - 120/130km/h i na autostradach mogła się przegrzać od prędkości i obciążenia, do tego dziennie kilkakrotnie było po 600-850km. Co jednak w takiej oponie moim zdaniem nie powinno mieć miejca (takie pęknięcia). Ciekawe jest że to tylko z jednej strony - może miałem krzywo koło ustawione albo coś. Faktem jest że zaczęła pękać trochę już na wyjeździe do Włoch, ale było to nieznaczne. Po ostatnim tripie po dolnym śląsku jej stan zaczął się szybko pogarszać. A teraz to już trochę masakra jest i teraz zastanawiam się jaka opona po niej..pewnie Sirac, solidna guma i chyba ciut tańsza.

Pozdr
zimny
Trampkarz emeryt. 3xPD06, RD11, 2xPD10, V-stromy i na koniec... R1200GS
Awatar użytkownika
Fihu
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 330
Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Fihu »

Zimny, fajny opis ;)
Co do wahacza w 650 - dokładnie tak jak mówisz, jest inne mocowanie na wahaczu tylnego amortyzatora i temat staje się mocno skomplikowany, kiedyś zabierałem się za temat ale w pore zrezygnowałem ;)
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
Awatar użytkownika
falco
oktany w żyłach
oktany w żyłach
Posty: 5547
Rejestracja: 06.04.2010, 16:06
Mój motocykl: nie mam motocykla
Lokalizacja: K-J

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: falco »

Oho... zimny szykuje się do... sprzedaży Trampka... :lol:
Skoro już Ci się chciało, to pochwalę - fajny opis. :thumbsup:
Pozdr! falco
...nie ma boga i Motóra...


Czas Diabła... oto Łezka...
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2817
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: BMW GS
Lokalizacja: Garwolin

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: zimny »

falco pisze:Oho... zimny szykuje się do... sprzedaży Trampka... :lol:
falco, czekałem na to :omg: :swieczki: :grin:
Trampkarz emeryt. 3xPD06, RD11, 2xPD10, V-stromy i na koniec... R1200GS
Awatar użytkownika
Krzych BBI
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 481
Rejestracja: 13.04.2012, 21:09
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Krzych BBI »

Zimny tyle pracy, czasu, poświęcenia... i wydatków :ohmy: Nie rozumiem tylko czemu ma służyć taka przeróbka :niewiem: Naprawdę :niewiem: Czy to coś bardzo zmieni ?
voxan69
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 18.06.2014, 11:00
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: południe

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: voxan69 »

Mam wahacz z RD04 w bardzo dobrym stanie i jarzmo zacisku z RD03 - jakby ktoś potrzebował to pisać na priv
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2817
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: BMW GS
Lokalizacja: Garwolin

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: zimny »

Krzych pisze:Zimny tyle pracy, czasu, poświęcenia... i wydatków :ohmy: Nie rozumiem tylko czemu ma służyć taka przeróbka :niewiem: Naprawdę :niewiem: Czy to coś bardzo zmieni ?
Czemu ma służyć? Przede wszystkim temu abym miał co podłubać :smile:

Zwyczajnie od dawna myślałem o takim modzeniu -choć miał być tylko wahacz..a że trafiło się więcej gratów to jakoś tak leci :wink:

Pozdrawiam
zimny
Trampkarz emeryt. 3xPD06, RD11, 2xPD10, V-stromy i na koniec... R1200GS
Awatar użytkownika
Radek
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 393
Rejestracja: 20.06.2011, 23:00
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Garwolin

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: Radek »

zimny pisze:
Krzych pisze:Zimny tyle pracy, czasu, poświęcenia... i wydatków :ohmy: Nie rozumiem tylko czemu ma służyć taka przeróbka :niewiem: Naprawdę :niewiem: Czy to coś bardzo zmieni ?
Czemu ma służyć? Przede wszystkim temu abym miał co podłubać :smile:

Zwyczajnie od dawna myślałem o takim modzeniu -choć miał być tylko wahacz..a że trafiło się więcej gratów to jakoś tak leci :wink:

Pozdrawiam
zimny
Marcin, masz w końcu Swój motocykl. Albo bliżej do niego. Jak garnitur szyty na miarę.
Dla pasji trudno szukać tylko racjonalnych uzasadnień. A zresztą tych napisałeś aż nadto.
Moje gratulacje i do zobaczenia.
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2620
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Transalp 600 PD10 z zawieszeniem z Africa Twin

Post autor: grad74 »

Zimny - namieszałeś mi w głowie :lanie: :wink: . Zwłaszcza po tym co napisał voxan69. :wacko:
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość