Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: mariusz1984ktw »

Potrzebuję pomocy z oceną stanu silnika ... chodzi o opiłki,

Kilka lat temu kupiłem TA 600 od pewnego złodziejaszka z Siemianowic Śląskich - o nazwisku zaczynającym się od M** którego ojciec całkiem prawdopodobne że czyta ten post (sam jeździł wtedy trampkiem tylko nowszym). Motocykl z "padniętym" silnikiem ...

Ale nie o tym chciałem napisać,


Po 2 latach kiedy motocykl stał w garażu - nie mogąc dostać znaleźć z pewnego źródła, zdecydowałem się na zakup używanego silnika TA 650,

Na silniku od 650 niestety też w dużej mierze "wtopiłem" - jest dość mocno wyeksploatowany, jeżeli ktoś będzie chciał powiem jak to się stało.

Założyłem ten silnik (do 600'tki), przerobiłem wydech, parę innych rzeczy, wymieniłem rozrząd, skombinowałem gaźnik/dysze - no i przejechałem na przełomie listopada i grudnia około 500km. ....


W starym i nowym filtrze / oleju znalazłem opiłki - czy ktoś byłby skłonny spojrzeć na zdjęcia i ocenić ?
(proszę o rzeczową ocenę):
- czy silnik jest złom - a taka ilość opiłków oznacza że coś konkretnie się w nim sypie
- czy silnik jest mocno zużyty, i za niedługo będzie trzeba naprawiać
- czy silnik jest używany - ale taka ilość opiłków jest oznaką normalnej eksploatacji,

Opiłki - mieszane, większe (0.3mm) aluminium, mniejsze (0.1mm albo takie podłużne) chyba stalowe
Trudno ocenić czy lepią się do magnesu - są zbyt małe, niektóre tak, większość nie

Link do zdjęć z starego filtra oleju (takiego z jakim kupiłem silnik)
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- opiłki w filtrze
- na szmacie opiłki które znalazłem w misce olejowej (już po zalaniu nowym olejem, po przejechaniu 3km)
Łącze te dwie rzeczy - bo w starym silniku, po prostu olej stał przez wiele miesięcy i zrobił się szlam,

Link do zdjęć z nowego filtra oleju (po przejechaniu 500km)
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- opiłki w filtrze, mniej
- opiłki z przefiltrowanego oleju (biała siateczka) - kilkanaście, kilkadziesiąt ... trudno ocenić
- kilka opiłków na dole miski olejowej (brak zdjęć)

Bardzo potrzebuje waszej opini - muszę się zastanowić czy opłaca się inwestować w ten silnik:
- kosz sprzęgłowy, tuleja są w kiepskim stanie ... 2 sprężyny w koszu mają luz, kosz ma luz tuleja/czop i łożysko w koszu zużyte
- pasowałoby wymienić drugi łańcuszek rozrządu jak jeden wymieniłem
- wałek zdawczy już trochę zużyty
- kompresja 12 bar - daleko do ideału,

Pozdr.
Mariusz
Awatar użytkownika
Artek
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2513
Rejestracja: 09.10.2011, 16:33
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: ZMY

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: Artek »

Co z silnikiem od 650-ki? Co jest zużyte?
Dominator.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: mariusz1984ktw »

Wiesz co,

Na pewno wałek zdawczy (ma już luz chociaż żeby mają jeszcze dobra szerokosc) - był zardzewiały,

Kosz sprzęgłowy ... Wygląda kiepsko - sprężyny (tłumik drgań skrętnych) wyżłobiły nacięcia, ... Żeby kosza mają już lekkie wzery a docisk ubytki,

Słaba kompresja - ale pali,

Był jakiś hałas, tak jakby dźwięcznie ... Lub odgłosy pierścieni chodzących w cylindrze. Obawiałem się panewki (silnik z motocykla po wypadku)

Zmieniłem łańcuch rozrządu i dałem napinacz z 600tki (podobno ten sam) - jest trochę ciszej, ale nie idealnie,

Po prostu - dużo ma pewnie kilometrów za sobą ten silnik,

Właśnie przed chwilą czyscilem kosz sprzęgłowy ... I to najprawdopodobniej on sypie opiłkami - takie same jak w filtrze znalazłem na szmatce po czyszczeniu tego kosza.
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: old1977 »

12bar to dobra kompresja czego od niej chcesz co do opiłek,przypuszczam że są to opiłki z kosza sprzęgłowego,który jest aluminiowy a tarczki stalowe i tam mogą pojawić się opiłki,właśnie po to jest filtr żeby je zatrzymał u mnie przy wymianie oliwa 2lata temu też mi się zdarzyło zauważyć drobinki aluminium,rok temu było czysto,
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: mariusz1984ktw »

Cześć !!

Też mi się wydaje że to od kosza i tarcz ... Jak go czysciłem to na szmatce znajdowałem opiłki

W sprzęgle jest non stop tarcie i dynamiczne obciążenia wiec kosz i przekładki się zużywają ... Czym bardziej zużyte tym bardziej się zużywają.

Po prostu nie wiedziałem o tym a szukałem źródła problemu - bo opiłki wyglądają na stalowe i nie magnesuja, ale to raczej jest aluminium - bo tak wyglądają wżery na koszu.

Sorry za zamieszanie,
,
Kompresja 12 bar - nie wiem ile jest w oryginale, natomiast nauczyłem się że pomiar chińskim miernikiem za 60zl, tylko z gumowym dociskiem do świecy ... Miedziane adaptery z oringami do niczego się nie nadają - przepuszcza to powietrze bo adapter jest za krótki.
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: old1977 »

12 bar podaje serwisówka jako nominalną wartość,nie doczytałem twojego ostatniego posta w którym sam sobie odpowiedziałeś skąd opiłki i myślałem że błysnę a tu :lanie:
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: mariusz1984ktw »

"Błysnąłeś" :) ...

Ja nie wiem czy to są opiłki od kosza - szczerze mówiąć to trochę mnie martwiła ich ilość, ale twoja opinia wydaje się potwierdzać moją teorię,

No i dzięki tej opini zdecydowałem się zainwestować i doprowadzić tą wymianę (silnika na 650) do końca ...
- kupiłem drugi łańcuszek rozrządu, ... chociaż się zastanawiam czy wymieniać,
- zębatka pompy oleju + tuleja, sprężyny sprzęgła ... sprzęgła chyba nie będę regenerował - chociaż jest ryzyko że nie wycentrowane sprzęgło zniszczy nową zebatkę,
- koła po nowym roku idą do wymiany szprych i centrowania,

W sumie to nie opłaca mi się wycofywać - i tak już kupę kasy zainwestowałem w malowanie ramy, silnik, próbę naprawy starego ... i poboczne rzeczy - typu zawiesznie,

Na razie nie dziekuję - nie wiem ile pojeździ ... w międzyczasie może wyremontuje stary silnik od 600'tki albo trafi się jakaś okazja (chociaż nie podejrzewam) na inny fajny motocykl - KTM / Triumph ?

Btw: widze po filmach youtube ze masz Triumpha 955 ... Triumph 855 to sprzęt w Polsce raczej "nieosiągalny" - mam racje ? ... nie ma szans kupić motocykla w dobrym stanie, a części są nie do kupienia ?
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: old1977 »

885 jak najbardziej osiągalny jest ich mniej niż 955i ale są nawet i szczerze mogę polecić moto naprawdę wdzięczne,ceny części eksploatacyjnych normalne no jak w każdym motocyklu jak chcesz zrobić grubszy remont to trzeba się wykosztować,niestety dostępność części w polsce do każdego moto jest ograniczona a jak są to sprzedawcy walą ceny czasami z kosmosu,np.znalazłem pierścienie tłokowe do trampka na amerykańskiej stronie oryginały 22 dolary za kpl na tłok u nas najtaniej znalazłem 215zł kpl na tłok miało być o triumphie a ja zacząłem żale wylewać o cenach części wracając do meritum triumpha polecam z czystym sumieniem dobre moto
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
mariusz1984ktw
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 109
Rejestracja: 20.06.2015, 13:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Orzesze

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: mariusz1984ktw »

Wiesz co - ja myślałem o zmianie motocykla trzy lata temu kiedy wiadomo było że z starym silnikiem mój trampek jeździł nie będzie ...

Nie umiałem znaleźć nic no by mi bardziej pasował o - bo to fajny motor jest, a poza tym części zamiennych jest cała masa,

KTMa LC 8, 950 to zupełnie inna liga, ale mało jest tych motocykli, więc nawet jakby dać 20- kilka tysięcy za dobry egzemplarz to jak się coś sypnie to go naprawa bardzo droga,

Africa Twin - kilka lat temu zupełnie nieopłacalna, ale teraz to się trochę zmienia pewnie, Aprilia Caponord - nieporęczna kobyla, Varadero - tym bardziej,

Yamaha XTZ 750 - fajny motocykl i chyba bym go kupił gdybym nie zdecydował się na TA, ale teraz już się nie opłaca

Z nowszych i większych to jedynie Yamaha Tenere jest do kupienia za rozsądne pieniądze, i nawet fajna opcja,

BMW nigdy mi się nie podobał,

Ostatecznie stanęło na tym że chce doprowadzić trampka do dobrego stanu - malowanie ramy, wymiana szprych (zaraz po nowym roku), malowanie plastików, drugi zestaw owiewek, ... No i silnik - na razie ten używany 650, ale stary też może wyremontuje tak jak powinno być - tylko muszę znaleźć głowice w dobrym stanie,

Podsumowując - stary Transalp 600 wydawał mi się jedynym motocyklem który mi odpowiadał,

Co do Rogers:

Chyba sobie zobaczę tego Triumpha 855 jak ktoś będzie miał do sprzedania w okolicy - z wyglądu wygląda na całkiem poręczny motocykl, stalowa rama, dość niska waga i silnik 900tka, 85KM - w sam raz do wygodnej jazdy w jedna czy dwie osoby,

I pewnie ma to czego brakuje TA - trochę mocy, trochę hamulców, i trochę wielkości,

Na razie chce dokończyć sprawę z "remontem" trampka - ale może kiedyś Triumph mógłby go zastapic,

A jak z dostępem do:
- części u producenta (silnik i pozostałe ... takie których nie da się kupić "aftermarket") ?
- części używane - takie które są zbyt drogie żeby kupić nowe ?

Wwsolych świat !!
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 730
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Opiłki w oleju - ile ? dobrze czy źle ?

Post autor: old1977 »

w oryginale części są dostępne bez problemu z zamiennikami troszkę gorzej nie wszystko kupisz w zamiennikach,z używkami troszkę gorzej szczególnie z częściami "karoseryjnymi",części eksploatacyjne tanie i w sumie to samo co w TA świece te same,klocki hamulcowe te same,a np,filtr powietrza oryginał drogi a w zamienniku nie dostaniesz dlatego od razu warto zainwestować w K&N zmywalnego i spokój
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości