Strona 1 z 2

Problem z Temperaturą

: 18.08.2014, 14:14
autor: lukskywalker5
Witam. Mój trampek 650 podczas jazdy szybko się grzeje,nawet gdy nie ma upału,wskazówka temperatury często sięga czerwonego pola,i co dziwne nie włącza mi się wentylatorek.Mam go już 2 lata i nie zauważyłem żeby wentylator się w ogóle kiedyś załączył.Co może być nie tak?

Re: Problem z Temperaturą

: 18.08.2014, 15:50
autor: mishieck
Najpierw bezpiecznik. Potem termowłącznik na chłodnicy. Odłącz kabel od włącznika (prawa chłodnica) i przyłóż do masy - jeśli wiatrak się uruchomi to wiesz że wiatrak jest sprawny i instalacja jest ok.

Termostat jest sprawny? Kiedy wymieniałeś płyn chłodniczy?

Re: Problem z Temperaturą

: 19.08.2014, 10:40
autor: lukskywalker5
Od kupna,czyli 2 latka ani razu...

Re: Problem z Temperaturą

: 19.08.2014, 11:11
autor: mishieck
Jak zweryfikujesz czy wiatrak się włącza to sprawdź termostat.
Postaw motocykl na centralce (o ile masz) i daj mu się nagrzać. Zobaczy czy chłodnice nagrzewają się od razu (jeśli tak to termostat nie trzyma), czy w całości (może są niedrożne). Może być tez tak że termostat jest ciągle zamknięty i tylko lekko będzie puszczać na chłodnicę (ta opcja jest najniebezpieczniejsza dla silnika).

Chłodnica na której jest termowłącznik wentylatora (prawa) jest oddalona od czujnika temperatury (obudowa termostatu).
Jeśli jest kiepski przepływ/przytkana chłodnica to termowlącznik będzie pracował w niższej temperaturze i nie włączy wiatraka podczas gdy na termostacie będzie już powyżej 100 st. C.

Termostat wymienić, układ przepłukać, zalać nowym płynem. Termostat od Tico - koszt 10-30 zł.

Re: Problem z Temperaturą

: 19.08.2014, 13:23
autor: lukskywalker5
Dzięki za poradę.Jaki płyn polecasz?

Re: Problem z Temperaturą

: 19.08.2014, 19:35
autor: grzesiek_ts
Gdy jeździłem jeszcze w off'ie 4x4 zawsze wlewaliśmy Prestone - sprawdzał się najlepiej :thumbsup:

Re: Problem z Temperaturą

: 08.09.2014, 20:40
autor: piotreklodz
Odkopałem temat - problem mnie też dotknął.

Czy można jakoś sprawdzić ten włącznik przy chłodnicy?
Bezpieczniki mam ok, wiatrak działa, ale sam się nie włącza.
Co jeszcze można sprawdzić żeby mieć pewność że to ten czujnik / włącznik w chłodnicy. Pytam bo widzę że trochę kosztuje (135zł) i nie chciałbym kupić niepotrzebnie.

Re: Problem z Temperaturą

: 08.09.2014, 21:22
autor: mishieck
Zobacz w Haynesie - rozdział 3, cz. 3 - opis jak przetestować włącznik.
Nie mam jak skopiować z pdfa.

Co do włącznika - pasuje z jakiegoś japońca (samochodu), ale muszę poszukać z którego.

Re: Problem z Temperaturą

: 09.09.2014, 05:10
autor: piotreklodz
Mógłbyś sprawdzić z jakiego samochodu pasuje?

Re: Problem z Temperaturą

: 09.09.2014, 08:34
autor: mishieck
Np. ten powinien pasować: http://www.4cars.pl/c/szukaj/KK15018840

Oryginalny włącznik uruchamia wiatrak przy 105 st. C. Samochodowe uruchamiają wcześniej.
Najlepiej wyjąć stary, iść do sklepu lub hurtowni (np. intercars) i niech dobiorą pasujący gwintem.

Re: Problem z Temperaturą

: 09.09.2014, 12:46
autor: piotreklodz
Dzieki.
Tylko teraz w sklepach jak im konkretnie nie powiesz to nie chce im sie kombinowac za 25zl. Ale bede probowal :smile:

Re: Problem z Temperaturą

: 11.09.2014, 21:08
autor: piotreklodz
Poradźcie coś bo dziwnie mi się dzieje z tą temperaturą :sad:

Włącznik w chłodnicy jest nowy - nie kombinowany, tylko taki jak być powinien.
Włącza wiatrak, ale bardzo późno, tzn. kiedy wskazówka temp jest już na czerwonym pasku (Trampek 600tka)
Wiatrak pracuje bardzo krótko, ledwie cofa się wskazówka i wyłącza.
wydaje mi się że kiedy wiatrak już się załączy to powinien cofnąć wskazówkę temperatury gdzieś to 1/2 - 2/3 podziałki, dobrze mi się wydaje?
Generalnie trampek był zwykle "zimny" i ciężko było go rozgrzać "do końca podziałki wskaźnika" - udawało mi się to tylko w ciężkim terenie, albo w mieście przy dużych upałach. Teraz jest niepokojąco ciepły, pomimo że upałów nie mamy.

Co byście obstawiali i jak to sprawdzić?
1. Termostat, który za słabo otwiera i za słabo puszcza płyn na chłodnice?
2. Wskaźnik temperatury przekłamuje i wprowadza mnie w błąd - szwankuje albo czujnik temp. albo sam wskaźnik?
3. Jakieś inne pomysły co się dzieje? Grypę dostał i gorączka go łapie? :wink:

Re: Problem z Temperaturą

: 11.09.2014, 21:16
autor: Nadol
Obstawiam termostat o ile w układzie cyrkuluje odpowiednia ilość świeżego chłodziwa ;) Zdemontować i sprawdzić jak Haynes zaleca (metoda wrzątkowa).

Re: Problem z Temperaturą

: 11.09.2014, 21:26
autor: piotreklodz
Płyn jest czysty, jest go dość, ale ma już dobre 3 sezony, a może nawet ten jest 4 ty... Zalany był porządny motocyklowy, nie najtańsze g...o. Aż tak traciłby swoje właściwości, w końcu nawet woda w miarę dobrze chłodzi pomijając że powoduje korozję itd...

Re: Problem z Temperaturą

: 11.09.2014, 22:11
autor: Nadol
Jak tyle czasu ma to warto zmienić (wg Haynesa wymiana co 2 lata) i przepłukać układ. Tak czy inaczej sprawdź termostat.

Re: Problem z Temperaturą

: 12.09.2014, 00:05
autor: Gregorius
Może podjedź do jakiegoś mechanika może być samochodowy, aby miał termometr bezdotykowy.
Coś takiego
http://allegro.pl/pirometr-termometr-cy ... 64154.html
Niech ci sprawdzi przy jakiej temp włącza, wyłącza się wentylator ? Bo może wszystko jest w porządku tylko wskaźnik tak a nie inaczej pokazuje.

Re: Problem z Temperaturą

: 12.09.2014, 07:47
autor: pat13
Jeśli poziom płynu nie jest za niski, to obstawiałbym niepełne otwarcie termostatu.
Temperatura mierzona jest na korpusie termostatu, a włącznik wentylatora jest w chłodnicy (dwa różne punkty pomiaru "oddzielone" termostatem). Przy słabym przepływie z silnika do chłodnicy silnik będzie miał wyższą "normalną" temperaturę, a jak już temp. chodnicy osiągnie próg załączenia wiatraka (98-102st.), to wiatrak szybko schłodzi zawartość chłodnicy (,ale tylko chłodnicy), co niespecjalnie obniży temp. silnika (próg wyłączenia wiatraka to 93-97st.).
Stan czujnika temp. sprawdzisz omomierzem - niestety, trzeba go do tej operacji wydłubać.
Temp. 50st. - 154ohm'y,
temp. 80st. - 52ohm'y,
temp. 120st. - 16ohm'ów.
Przy okazji takich pomiarów, można równolegle wykąpać włącznik wiatraka z podpiętym omomierzem lub żarówką- ale u Ciebie zapewne jest sprawny. Zacząłbym jednak od przegotowania termostatu. Termostat pasuje od Tico, koszt koło 20 zeta.
Ew. wymianę płynu zostawiłbym na koniec, gdy już usuniesz już przyczynę problemu. Układ będzie poprawnie działał na dowolnej cieczy byle miała temp. wrzenia nie mniej niż 100 stopni. A jak będziesz dłubał przy termostacie to i tak konieczne będą dolewki.

Re: Problem z Temperaturą

: 14.09.2014, 09:36
autor: piotreklodz
Kończąc moją ciężką rozkminkę, może ktoś będzie miał podobny problem...

Wymieniłem termostat, Trampek znów jest zimny jak to ma w zwyczaju. Stary za słabo się otwierał i za mało puszczał płynu na chłodnice. Przy okazji włącznik wentylatora też był niesprawny. Nowy kosztuje 115zł - zamiennik.

A temperatura wkurza mnie dalej bo teraz rozgrzewa się do max 1/4 - 1/3 wskaźnika, ale to raczej norma i lepsze to niż przegrzewanie.

Dzięki za rady :smile:

Re: Problem z Temperaturą

: 15.09.2014, 21:23
autor: zimny
Fajnie że doszedłeś z tematem do porządku - w zielonym trampku miałem podobnie, dość wolno się grzał, normalnie 1/5 skali, ale w terenie łatwo i szybko się nagrzewał, wiatrak załączał się pod czerwonym i trochę tylko studził. Po wymianie termostatu wiatrak załączał się nieco wcześniej ale nagrzewał się podobnie.

Obecny TA z 99r. zachowuje się podobnie:
- nagrzewa się przez parę kilometrów, zwykle jest na początku skali maks 1/5 - 1/4 w trasie.
- w mieście i przy wolniejszej jeździe okolice 1/3 - 2/3 skali.
- wiatrak załącza się tak jakieś 4/5 skali, przed czerwonym jeszcze i wystudza tylko trochę, i znowu się załącza (w korkach zawsze, nawet jak chłodno)

Z wielu moich obserwacji wynika że to mniej więcej tak ma być. Rozgrzewa się tylko wolno, nie wchodzi na czerwone - nawet w upał. Zatem chyba OK, choć zimą na wszelki wypadek zerknę na termostat (w Afrze jak zmieniłem termostat to dużo szybciej się nagrzewała i ładnie trzymała temp w 1/3 skali).

Pozdrawiam
zimny

Re: Problem z Temperaturą

: 08.07.2015, 14:19
autor: czarna godzina
Odkopuję temat.
Czy grubo ponad 100 pln to normalna cena za włącznik wentylatora? Czy zna ktoś tańsze źródło? Ważny tu jest tylko gwint i temp załączenia (100 st C). Najtaniej (prawie 130 zł) znalazłem tu:
http://allegro.pl/wlacznik-wentylatora- ... 98662.html

Taki mały pierdolnik a tyle kasy trzeba wydać.

Jest jeszcze to:
http://allegro.pl/czujnik-wentylatora-h ... 21155.html
ale na zdjęciu widać 85 st C a koleś nie odpowiada na maila.