Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Dzięki Transalpowi nabrałeś doświadczenia i chcesz zrobić następny krok w motocyklowej przygodzie?
Tu znajdziesz kącik poświęcony innym jednośladom.
magyar
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 384
Rejestracja: 15.12.2009, 20:26
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: magyar »

Artykuł o Africe Twin z wzmianką o Transalpie

http://www.swiatmotocykli.pl/Motocykle/ ... _motocykli

Legendarny rajd "Dakar" zrodził kilka modeli motocykli, które obrosły równie wielką sławą jak sama impreza. Jednym z nich jest Honda Africa Twin.
Niektórzy potrzebują mocnych wyzwań jak powietrza. Dlatego pustynny wyścig po bezdrożach Afryki, wymyślony przez Francuza Thierry'ego Sabine'a i zorganizowany po raz pierwszy w 1979 r. znalazł tak wielu zwolenników. Amatorów terenowych zmagań na dystansie 10 000 kilometrów nie odstraszyły ani niebezpieczeństwa trasy, ani budzące grozę pustkowia, ani ogromne zmęczenie.

Co z tą Afryką
Dla firm motocyklowych tego typu impreza stała się idealnym narzędziem do promowania nowych modeli, zbudowanych na podobieństwo wyczynowych maszyn, pokonujących morderczy dystans między Paryżem a Dakarem. Honda, wykorzystując popularność afrykańskiej imprezy, wprowadziła na rynek najpierw model Transalp (1987 r.), a potem Africa Twin (1988 r.).

Nazwa nie była dziełem przypadku. Przypomnijmy, że aż do 2008 r. Dakar rozgrywany był na kontynencie afrykańskim i nieodparcie kojarzył się z Czarnym Lądem. Dopiero w 2009 r., ze względu na zagrożenie terrorystyczne, rajd przeniesiono do Ameryki Południowej. Jednak i wówczas pozostawiono jego nazwę „Dakar”. Dla kogoś, kto od niedawna śledzi losy legendarnej imprezy kojarzenie nazwy kultowego motocykla z Afryką może być niezrozumiałe.

Raj dla globtroterów
Rajd Dakar rozpalając wyobraźnię miłośników dwóch kółek, stworzył prawdziwą modę na motocykle terenowe. Nie każdy jednak marzył o pokonywaniu pustyni i dystansów mierzonych tysiącami kilometrów. Dlatego Honda rok po roku wprowadziła na rynek dwie odmienne w charakterze maszyny, spełniające wymagania różnych odbiorców.

Transalp służył bardziej rekreacji i mimo cech terenowych był nieźle przygotowany do jazdy szosowej. Africa Twin, potężniejsza i cięższa, z nieco większym silnikiem, została stworzona dla prawdziwych globtroterów, którzy marzyli o dalekich podróżach niekoniecznie po asfaltach. Choć własności terenowe motocykla wcale nie były najlepsze, wyraźnie kojarzył się z terenem.

Wizualnie Africa Twin miała wszystkie cechy enduro z Dakaru - potężny zbiornik paliwa wyciągnięty mocno w dół, długie pokrywy boczne, podwójny reflektor w obszernej owiewce i masywną osłonę pod silnikiem. Po zdjęciu plastikowych paneli widać było podobieństwo do Transalpa w konstrukcji ramy i silnika, ale przy bliższym poznaniu można było przekonać się, że układ nośny i podwozie Africa Twin były masywniejsze i solidniejsze.

Silnik, choć podobnie jak w Transalpie XL 600V miał dwa cylindry w układzie widlastym, dysponował większą pojemnością skokową (647 ccm) i wyższym momentem obrotowym. Taką samą jak Transalp moc maksymalną 50 KM osiągał przy niższych obrotach. W obu przypadkach identycznie zaprojektowano układ korbowy. Cylindry rozchylono o kąt 52 st., a wykorbienia wału głównego przestawiono o kąt 76 st. W ten sposób uzyskano bardzo zwartą budowę dwucylindrowca i rozwiązano problem dokuczliwych wibracji. Spokojna praca silnika sprzyjała komfortowi.

Wygodnie i niedrogo
Wygoda jazdy nie była jedynym atutem motocykla. Africa Twin stanowiła wzór perfekcyjnego wykończenia. Wszystkie szczegóły dopracowano. Okazało się też, że jest to maszyna ekonomiczna, niezawodna, trwała i względnie niedroga.

Zastrzeżenia można było mieć jedynie do przeciętnej dynamiki silnika. Poprawiono ją od 1990 r., gdy wzrosła pojemność skokowa (742 ccm) i moc (57 KM). Wówczas wprowadzono również drugą tarczę hamulcową w przednim kole i chłodnicę oleju. Zmieniono też kształt owiewki i konstrukcję osłony silnika. Znacząco, bo aż o 27 kg wzrosła masa jednośladu.

Na kolejne zmiany nie trzeba było długo czekać. W 1992 r. wprowadzono elektroniczny tripmaster na tablicy rozdzielczej, bardzo pomocny w turystyce.

Rok później podjęto nieco poważniejsze kroki. Zmiana gaźników i modernizacja rozrządu zaowocowały wzrostem mocy do 59 KM. Nie najlepiej ulokowany filtr powietrza (przed tylnym kołem) przeniesiono za główkę ramy. Obniżono nieco kanapę i zmieniono geometrię podwozia. Moduł zapłonowy przeniesiono spod kanapy pod lewą, boczną pokrywę.

Niewielkich zmian dokonano jeszcze w 1996 r. Poprawiono wreszcie często krytykowaną, zbyt wąską kanapę. Zmieniono filtr powietrza i tłumik wydechu, a do układu zapłonowego wprowadzono mikroprocesor. Mimo wprowadzenia do sprzedaży w 1999 r. jeszcze jednego, uterenowionego modelu (Varadero) Africa Twin pozostała w ofercie firmy aż do 2003 r.

Solidny turysta
Po uterenowioną „siedemsetpięćdziesiątkę” powinni sięgnąć przede wszystkim ci, którzy lubią długie podróże w spokojnym tempie i nie stronią przy tym od bezdroży. Dalekie wyprawy są tym przyjemniejsze, że nie trzeba się martwić o niespodziewane awarie. Africa Twin nie ma typowych słabych punktów, a przebiegi rzędu 100 tys. km bez poważniejszych napraw nie są dla tego modelu czymś szczególnym.

Zalety
+ wysoki komfort jazdy
+ niskie zużycie paliwa
+ bardzo dobre wykończenie
+ wysoka niezawodność i trwałość

Wzmożonej kontroli wymagają jedynie łożyska główki ramy i piast kół jezdnych. W egzemplarzach zaawansowanych wiekowo trzeba liczyć się z korozją. Atakuje ona przede wszystkim punkty mocowania reflektora, tablicy rozdzielczej i układu wydechowego.

Wady
- trudne prowadzenie w ciężkim terenie
- przeciętne osiągi
- zbyt wąska kanapa (do 1996 r.)

Zbyt wąską kanapę można poprawić we własnym zakresie. Jedno jest pewne - zakup używanej Hondy Africa Twin to dobra decyzja. Trzeba tylko pamiętać, że ten motocykl nie służy jeździe w ciężkim terenie, a na szosie może zaproponować niewygórowane osiągi.

Tekst Dariusz Dobosz

Dane techniczne
Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: dwucylindrowy, V 52°
Rozrząd: OHC, trzy zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 742 ccm
Średnica x skok tłoka: 81 x 72 mm
Stopień sprężania: 9,0: 1
Moc maksymalna: 59 KM (43 kW) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 61 Nm przy 5500 obr/min
Zasilanie: dwa gaźniki 34,4 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Akumulator: 12 V 14 Ah
Zapłon: elektroniczny CDI, dwie świece na cylinder

Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: koła zębate 1,76
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: pięciostopniowa
Przełożenia: 1:3,08; 2:2,06; 3:1,55; 4:1,27; 5:1,08
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring 2,88

Podwozie
Rama: pojedyncza, zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe o średnicy 43 mm, skok 220 mm, regulacja sprężonym powietrzem
Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy, skok 210 mm, centralny element resorująco-tłumiący w układzie pro-link, pełna regulacja
Hamulec przedni: podwójny tarczowy 276 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający
Hamulec tylny: tarczowy 256 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający
Opony przód/ tył: 90/90 - 21 54 S / 130/90 - 17 68 S

Wymiary i masy
Długość: 2380 mm
Szerokość: 905 mm
Wysokość: 1430 mm
Wysokość siedzenia: 865 mm
Rozstaw osi: 1565 mm
Minimalny prześwit: 215 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 62°
Masa bez płynów: 205 kg
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 237 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 429 kg
Zbiornik paliwa: 24 l

Osiągi
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Zużycie paliwa: średnio 6,2 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,6 s, 0-140 km/h w 12,5 s, 60-140 km/h w 13,6 s

Dane obsługowe i eksploatacyjne
Przegląd techniczny: co 12 000 km
Wymiana oleju: co 12 000 km
Olej silnikowy: SAE 10 W 40, 3,5 l przy wymianie z filtrem
Olej teleskopowy: w widelcu przednim ATF
Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,15 mm, zawory wydechowe 0,20 mm
Świece: zapłonowe NGK DPR 8 EA-9

Orientacyjne ceny
rocznik 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
ceny w tys. zł 8 8,5 9,5 10,5 11,5 12,5 14
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: bartekk »

Niskie spalanie? hee, każdy wie że królowa lubi wypić. :drinking:
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: piotreklodz »

Niskie spalanie? hee, każdy wie że królowa lubi wypić. :drinking:
No patrz że nie wszyscy :lol: Ile by musiała palić żebyś uznał za niskie - 3 litry?? :lol:
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: zimny »

Załadowana AT z pasażerem na autobanie 130km/h - 6,5L. Przy prędkościach 90-100 około 5,5L. To jest dużo? :smile:

Analogicznie Trampek 650 wciągał 7 i 6L... :sad:

Jedynie 600 paliła mi po 4,5-5,5l...

Ale...

:wub: Africa :wub: :thumbsup: :thumbsup: :ok: :ok: :thumbsup: :resp: :smile6: :smile6:

Co do reszty się nie wypowiem bo jestem fanatykiem AT i TA :smile:
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
jedras
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 648
Rejestracja: 14.07.2008, 21:16
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Maastricht, Netherlands
Kontakt:

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: jedras »

zimny pisze:Załadowana AT z pasażerem na autobanie 130km/h - 6,5L. Przy prędkościach 90-100 około 5,5L. To jest dużo? :smile:
:wub: Africa :wub: :thumbsup: :thumbsup: :ok: :ok: :thumbsup: :resp: :smile6: :smile6:
To tyle samo co Varadero 1000 a o nim też mówią, że dużo pali. Może coś w tym widocznie jest :grin:
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: Jaro-Ino »

No i wcale nie jest tak bezawaryjna jak o niej piszą. Każdy afrykańczyk przynajmniej słyszał o trzech furiach afrykańskich ;)
Gregorius
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 208
Rejestracja: 29.10.2011, 00:57
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Łuków

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: Gregorius »

magyar pisze:Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,6 s, 0-140 km/h w 12,5 s, 60-140 km/h w 13,6 s
Dziwne :wacko:
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: Wolo »

Dużo to palą wysilone crossy, dwusuwy itp, Afra nie pali dużo.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: tomekpe »

Hmm, no mi mniej paliło auto osobowe przy 130 kmh. Moc ta sama, silnik wolnossący benzynowy. Wiem, że motocykl to coś innego :mouthshut:

Zawsze można znaleźć coś, co pali więcej, ale jazda w równym tempie 120-130 kmh i spalanie ponad 6 litrów - to moim zdaniem nie jest mało.
Awatar użytkownika
airwolf
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1521
Rejestracja: 29.04.2011, 00:34
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Wrocław

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: airwolf »

Gregorius pisze:
magyar pisze:Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,6 s, 0-140 km/h w 12,5 s, 60-140 km/h w 13,6 s
Dziwne :wacko:
Też sie nad tym zastanawiałem :D
XL600v -> XRV 750 RD04 -> CRF1000
parafrazujac mój ulubiony cytat:
"jazda na moto jest jak pudełko czekoladek,
nigdy nie wiesz na co trafisz"
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: Jaro-Ino »

Bo test elastyczności robi sie na ostatnim biegu. Więc to nie jest dziwne ;)
Awatar użytkownika
Pingwin
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 561
Rejestracja: 06.12.2008, 00:10
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Nysa/Reykjavik

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: Pingwin »

Najlepsze to są ceny używanych:
"Orientacyjne ceny
rocznik 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
ceny w tys. zł 8 8,5 9,5 10,5 11,5 12,5 14"
:tongue:
Dawniej gdziala
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: bartekk »

No to mi się oberwało. Ale jak do tej pory, wszystkie opinie z którymi się spotkałem to były narzekania, że właśnie dużo chleje. A tu proszę, wzór cnót, powściągliwości i umiarkowania. No tak, wiem. Narzekają ci którzy mają nie serwisowane....
To w takim bądź razie zastanawia mnie dlaczego właściciele 650 nie są w stanie zejść poniżej 5 na trasie, gdzie silniki ze stajni BMW ( np 650 gs) przy ostrej jeździe oscylują w tych wartościach. Wtrysk?
Motocykl waży ~200kg, cc900 ~650kg a pali tyle samo.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
czupakabra
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 683
Rejestracja: 29.09.2011, 11:24
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: czupakabra »

Też mnie zastanawia czemu 650-tra tak duże ma spalanie, bo ten sam silnik w Deauville-u ma mniejszy apetyt, z tego co udało mi się zorientować ;)
adamsluk
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 159
Rejestracja: 22.09.2011, 20:57
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: P-ń / M-cz

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: adamsluk »

Pingwin pisze:Najlepsze to są ceny używanych:
"Orientacyjne ceny
rocznik 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
ceny w tys. zł 8 8,5 9,5 10,5 11,5 12,5 14"
:tongue:
Też zwróciłem na to uwagę. W tych pieniądzach to może za swoja TA 600v bym był skory się zamienić. :pob:
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: zimny »

Panowie - nie dajmy się zwariować... po to jest tyle motocykli na świecie żeby każdy wybrał co mu pasuje.

Więcej palą Adryki RD04 i 07, nawet po 7-8 litrów jak się człek postara..i stąd opinia że Afryka to ochlejus. RD07a pali zacznie mniej (gaźnik z TPS), koledze dobrze wyregulowana 07a paliła coś koło 5L na trasie do rumuni. Dlatego m.in. przy kupnie nie interesowały mnie stasze (mimo że ogólnie były może trochę lepsze).

Co do spalania... 6-6.5L poprzednia afra paliła mi przy jeździe z pasażerem, 3 kufry, załadowana na maxa na autostradzie gdzie obroty były około 6,5 tys rpm. Sądzę że to nie jest b.dużo jak na technologię (gaźnik) i masę. Zresztą i tak na ogół miałem to w :dupa: nie liczyłem dokładnie, tankowanie co ok 300km i jazda.

Bartek, nasze skutery i tak palą najmniej :smile: :thumbsup:

Co do cen Afryczek to trochę nie teges...za rok 98 dałem prawie dwa razy tyle co w tym zestawieniu :omg:

Pozdrawiam
zimny
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: piotreklodz »

Motocykl waży ~200kg, cc900 ~650kg a pali tyle samo.
Wniosek że Włosi zrobili lepszy silnik do tego wozidełka niż japońce do motocykle?? :wink:

Gdyby to cc miało również 60 koników i jeździło w zakresie obrotów 4-7tyś to w 20litrach ciężko byłoby się zmieścić nie mówiąc o jakiejkolwiek użytecznej trwałości, więc porównanie idealne :grin:
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
Awatar użytkownika
tomekpe
młody podróżnik
młody podróżnik
Posty: 2476
Rejestracja: 30.07.2010, 11:40
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Milanówek

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: tomekpe »

piotreklodz pisze:
Wniosek że Włosi zrobili lepszy silnik do tego wozidełka niż japońce do motocykle?? :wink:

Gdyby to cc miało również 60 koników i jeździło w zakresie obrotów 4-7tyś to w 20litrach ciężko byłoby się zmieścić nie mówiąc o jakiejkolwiek użytecznej trwałości, więc porównanie idealne :grin:
Piotrek, miałem punto 1.2, miało 60+ koników i jeździło jak najbardziej także na wyższych obrotach. Spalanie w trasie było zbliżone.

Wiem, że to nie to samo, inna budowa silnika, inna pojemność, inne przełożenia itp, no ale moje auto ważyło prawie tonę! Chodzi o porównanie, co można mieć za 6-7 litrów paliwa.

Tak jak koledzy wyżej napisali - nowsze konstrukcje palą dużo mniej. Znacznie mniej pali także V-Strom.

Trzeba tankować i nie marudzić :impreza: ale oszczędnie to nie jest.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2901
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: zimny »

tomekpe pisze:Znacznie mniej pali także V-Strom.
Ale jest brzydki :smile:
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Honda XRV 750 Africa Twin - opinie Świata Motocykli

Post autor: bartekk »

piotreklodz pisze:
Motocykl waży ~200kg, cc900 ~650kg a pali tyle samo.
Wniosek że Włosi zrobili lepszy silnik do tego wozidełka niż japońce do motocykle?? :wink:

Gdyby to cc miało również 60 koników i jeździło w zakresie obrotów 4-7tyś to w 20litrach ciężko byłoby się zmieścić nie mówiąc o jakiejkolwiek użytecznej trwałości, więc porównanie idealne :grin:
Ne chodzi mi o ilość koników tylko o przełożenie masa/spalanie. Może Włosi zrobili lepszy silnik. Palio o którym kiedyś rozmawialiśmy w momencie sprzedaży miał nakulane 165kkm. Nie brał grama oleju, nie gubił oleju i palił na trasie 6,5l/100 benzyny. Brał na pokład 5 osób, i całą masę klamotów
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość