doradźcie oponki...

Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska kół.
xalps
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 43
Rejestracja: 20.10.2009, 13:00
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: doradźcie oponki...

Post autor: xalps »

Ano dlatego,że obwód opony powinien pozostać taki sam lub prawie taki sam. 90% ze 120 to pi razy oko to samo co 80% ze 130
ma to sens ale chyba wkradł się mały błąd.
gdyby tak było to obwód nie byłby taki sam bo w końcu zmieniamy szerokość.
po prostu profil opony(wysokość) zapewne przy 130/90 jest większy aniżeli przy 130/80 i na to trzeba patrzeć chcąc zachować oryginalne przełożenia.
xl650v -> xl1000
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: doradźcie oponki...

Post autor: MAKOBIBOK »

xalps pisze:
Ano dlatego,że obwód opony powinien pozostać taki sam lub prawie taki sam. 90% ze 120 to pi razy oko to samo co 80% ze 130
ma to sens ale chyba wkradł się mały błąd.
gdyby tak było to obwód nie byłby taki sam bo w końcu zmieniamy szerokość.
po prostu profil opony(wysokość) zapewne przy 130/90 jest większy aniżeli przy 130/80 i na to trzeba patrzeć chcąc zachować oryginalne przełożenia.
130 czy też 120 to szerokość opony wyrażona w mm, a 80 czy 90 to profil opony wyrażony w % tej milimetrowej szerokości. Gdzieś na forum już o tym było. W każdym bądź razie by zachować w przybliżeniu tą samą wysokość opony (przyjmuje się, że nie powinna się różnić od optymalnej o więcej niż 2%) to przy poszerzeniu opony musimy jednocześnie zmniejszyć jej profil i na odwrót. Po mojemu to nie ma tu żadnego błędu. Ale jeśli jest to mnie poprawcie.
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
Baran
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 845
Rejestracja: 12.01.2010, 19:46
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Baran »

MAKOBIBOK pisze:W moim trampku XL 650 z 2000 roku jest oryginalna, fabryczna naklejka na wahaczu z między innymi rozmiarami opon: przód 90/90/21, tył 120/90/17. (...)
W moim Trampku 650 z 2001 również. Pan Haynes kłamie :twisted:
__
... >> Transalp XL650V >> Triumph Tiger 955i + bzyk-smrodziuch (Honda Pantheon 150 2T)
Startujemy z polskim forum Triumph Tiger - http://www.tigerforum.pl/
Awatar użytkownika
kons
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 204
Rejestracja: 31.03.2009, 12:41
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Morąg

Re: doradźcie oponki...

Post autor: kons »

pałeł pisze:140 jest z natury droższa :) jeśli nie ma różnicy poco przepłacać
120 łatwiej zamknąć
Główkowałem główkowałem i nie mogę wyczaić dlaczego 120/90 łatwiej zamknąć niż 130/70 lub 140/(nie wiem ile miałeś na myśli).
Czy szanowny kolega mógłby podzielić się z nami ta tajemnicą ?
Awatar użytkownika
piotreklodz
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1001
Rejestracja: 04.11.2009, 21:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Kurowice

Re: doradźcie oponki...

Post autor: piotreklodz »

piotreklodz napisał(a):
Ja zaryzykowałem mitasy e07 130/80, już do mnie jadą i jak tylko przetestuję to opowiem, przekonała mnie cena (niecałe 350 z przesyłką za nowiutki komplet), co prawda opinii za wspaniałych nie mają ale św. Krzysztofa mam na kierownicy więc będzie dobrze


a gdzie kupowałeś jeśli można wiedzieć?
na Jasnej Górze, nawet poświęcony :grin: :grin: :lol:
a mitasy na opona.pl, jutro powiiny dojść :smile:
Tylko Honda -> XL600V + XR 400R = :-)
magyar
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 384
Rejestracja: 15.12.2009, 20:26
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: doradźcie oponki...

Post autor: magyar »

130 czy też 120 to szerokość opony wyrażona w mm, a 80 czy 90 to profil opony wyrażony w % tej milimetrowej szerokości. Gdzieś na forum już o tym było. W każdym bądź razie by zachować w przybliżeniu tą samą wysokość opony (przyjmuje się, że nie powinna się różnić od optymalnej o więcej niż 2%) to przy poszerzeniu opony musimy jednocześnie zmniejszyć jej profil i na odwrót. Po mojemu to nie ma tu żadnego błędu. Ale jeśli jest to mnie poprawcie.
Stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
http://www.oponytanio.pl/Reifenbezeichnung.html

L=2πr
L-obwód koła
r=r'+S*W/100
r'-wielkość felgi
S-szerokość opony, (a) obecna opona (b) nowa opona [mm]
W-wysokość [%]
2π*r'+S(a)*W(a)/100=2π*r'+S(b)*W(b)/100
(a) obecna opona (b) nowa opona

W(b)=S(a)*W(a)/S(b)

np
W(b)=120*90/150=72
w(b)=120*90/130=83
Ostatnio zmieniony 15.04.2010, 21:22 przez magyar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: doradźcie oponki...

Post autor: MAKOBIBOK »

jesssu... m.a.g.y.a.r. ale mi namieszałeś w głowie :wacko: Weź no napisz do mnie po polskiemu czy dobrze sobie wykombinowałem, że profil 50 oznacza iż wysokość opony to 50% jej szerokości a na przykład profil 65 to 65% jej szerokości. Bo co prawda matmę zdawałem na maturze ale z wielką niechęcią i było to ze 20 lat temu, więc te wzory (dla mnie imponujące) za bardzo do mnie nie przemawiają wywołując wytrzeszcz oczu :omg: pozdrowienia :resp:
Ciężko jest lekko żyć...
magyar
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 384
Rejestracja: 15.12.2009, 20:26
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: doradźcie oponki...

Post autor: magyar »

MAKOBIBOK pisze:czy dobrze sobie wykombinowałem, że profil 50 oznacza iż wysokość opony to 50% jej szerokości a na przykład profil 65 to 65% jej szerokości.
Tak.
jesli masz gume 120/90r17, to 90% z 120mm daje 108mm wysokości -chyba, że masz "kapcia" :wink:

To przeliczenie powyżej, jest dla pozostania przy (prawie) stałym obwodzie koła przy zmianie szerokości gumy.
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: doradźcie oponki...

Post autor: MAKOBIBOK »

Uff... dzięki ulżyło mi, bo już się martwiłem, że nie dość iż słaby matematyk to jeszcze zidiociałem :smile6: Ale skoro jednak nie do końca, to idę się napić za swój niewątpliwy geniusz :drinking: :rolf:
Ciężko jest lekko żyć...
Awatar użytkownika
pałeł
przycierający rafki
przycierający rafki
Posty: 1154
Rejestracja: 21.06.2008, 22:04
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: racibórz
Kontakt:

Re: doradźcie oponki...

Post autor: pałeł »

kons pisze: Główkowałem główkowałem i nie mogę wyczaić dlaczego 120/90 łatwiej zamknąć niż 130/70 lub 140/(nie wiem ile miałeś na myśli).
Czy szanowny kolega mógłby podzielić się z nami ta tajemnicą ?
załóż oponę 120 i kręć winkle na asfalcie
obejrzy oponę i zrób to samo ze 140
porównaj obie opony 120 wykorzystasz w całym zakresie bieżnika a 140 nie zostanie jakiś 10 czy 20mm :) czyli płacisz za gumę i jej nie używasz w całym zakresie zużywasz tylko środek :)

inaczej nawet w maksymalnym pochyleniu motocykla przy szerokiej opnie zostanie bieżnik nigdy nie użyty
gsm 512 242 193 najłatwiej jest zadzwonić
facebook prywatny
mój fejs firmowy
czołowki i latarki
Awatar użytkownika
Jaro-Ino
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2820
Rejestracja: 22.01.2010, 00:41
Mój motocykl: Africa Twin
Lokalizacja: Inowrocław

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Jaro-Ino »

Czym się różni Mitas E 09 od 07? Jakie są właściwości jezdne, przyczepność na asfalcie itp. Co warto zakładać?
Awatar użytkownika
Wolo
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3484
Rejestracja: 05.11.2008, 15:12
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Poznań

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Wolo »

O Mitasach 07 i 09 było już sporo, poszukaj na forum :thumbsup:
Jeśli będzie mało info, polecam jeszcze ten temat:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=165 36 stron wyłącznie o Mitasach.
Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia, nie obleka tego faktu w słowa.
Rafal
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 72
Rejestracja: 08.07.2009, 11:40
Lokalizacja: Jaworzno

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Rafal »

Polecam Shinko E705,

75% asfalt
25% teren ( Oczywiście lekki :lol: )

Na suchym asfalcie jest w porządku, na mokrym czasem przy redukcji tyłek zarzuci ,ale generalnie za tą cenę to warto!!!

Na szutrze i ubitej ziemi bez problemu, na piachu i błocie ciężko ( ale to pewnie też kwestia umiejętności)
CB450S->XL600->VT750->XT660R
czar132
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 137
Rejestracja: 26.11.2009, 22:56
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rzeszów

Re: doradźcie oponki...

Post autor: czar132 »

Witam
Jako że jestem świeżym posiadaczem "Trampka", zakupiłem ostatnio opony Tkc 80, trochę się mordowałem żeby je założyć, gdy już mi się to udało zauważyłem, że założyłem je w odwrotnym kierunku niż pokazuje strzałka na oponie. Czy ma to znaczenie w oponach enduro(właściwości jezdne, zużywanie opony)? Proszę doświadczonych kolegów o głos i opinie. Z góry dzięki
Awatar użytkownika
Driverd2
szorujący kolanami
szorujący kolanami
Posty: 1673
Rejestracja: 16.12.2009, 17:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Driverd2 »

Jak by nie miało znaczenia to by nie było strzałki, opona jest zbudowana z kilku warstw i jedną z nich są druty które są ułożone w odpowiedni sposób jeśli będzie się kręciła w odwrotnym kierunku porobią ci się jaja na oponie, piszę co pamiętam bo uczyłem się o oponach bardzo dawno i to o samochodowych ale budowa motocyklowych chyba jest taka sama. Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi, ja bym przekładał żeby się kręciły w odpowiedni sposób.
Awatar użytkownika
MAKOBIBOK
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 147
Rejestracja: 21.02.2010, 19:02
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Kielce

Re: doradźcie oponki...

Post autor: MAKOBIBOK »

Odwrotne założenie jest niedopuszczalne. Bezwzględnie przełóż opony zgodnie z kierunkiem obrotów określonym przez strzałkę.
Ciężko jest lekko żyć...
paterson
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 69
Rejestracja: 06.02.2009, 13:45
Lokalizacja: Łódź

Re: doradźcie oponki...

Post autor: paterson »

i po co koledze mieszacie? różnica polega tylko na tym że musi jeździć do tyłu... i wszystko będzie dobrze.
czar132
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 137
Rejestracja: 26.11.2009, 22:56
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rzeszów

Re: doradźcie oponki...

Post autor: czar132 »

Dzięki za informacje. Przełożę, co by się dobrze jeździło a odnośnie jazdy do tyłu to chyba by mi się znudziło, gdybym miał na wstecznym biegu jeździć cały czas :banghead:
darnok
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 16
Rejestracja: 13.04.2010, 08:09

Re: doradźcie oponki...

Post autor: darnok »

wielkie dzięki wszystkim za pomoc! :)

opony wymieniłem na bardziej agresywne (asfalt i szutr)
w końcu założyłem na tył 130 przy okazji zmieniając przy tym dętki na wzmacniane...

(gdy jechałem wymienić opony złapałem gumę z tyłu...
więc międzyczasie zanim je wymieniłem
i znalazłem kogoś kto mi od ręki założy
kilkukrotnie dopompowywałem tył...
jako, że byłem z plecaczkiem... i 2ma oponami...
wrażenia... bezcenne...) :shit:

pozdro!!!
K.
Awatar użytkownika
Bolek
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1127
Rejestracja: 30.09.2008, 20:39
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Libiąż

Re: doradźcie oponki...

Post autor: Bolek »

[quote="m.a.g.y.a.r."]Stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
http://www.oponytanio.pl/Reifenbezeichnung.html

L=2πr
L-obwód koła
r=r'+S*W/100
r'-wielkość felgi
S-szerokość opony, (a) obecna opona (b) nowa opona [mm]
W-wysokość [%]
2π*r'+S(a)*W(a)/100=2π*r'+S(b)*W(b)/100
(a) obecna opona (b) nowa opona

W(b)=S(a)*W(a)/S(b)

np
W(b)=120*90/150=72
Matematyka jednak jest wszędzie :grin:
A ja tak z innej beczułki,się podczepię :pob:
Znalazłem na allleeedrogo coś takiegohttp://www.allegro.pl/item1004692794.html
Jest to opona leżakowana,ale nie używana,miał ktoś z czymś takim do czynienia?Co to jest warte?
Jak się smucisz to jesteś smutas a jak się kłócisz to jesteś ....☺
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości