Adam_M pisze:To ile ogniw krótszy będziesz miał łańcuch przy tych zębatkach? Bo przy fabrycznych 118 ogniwach braknie Ci regulacji na wahaczu
Oj, no bez przesady. Na szczescie wahacz w TA jest stalowy, wiec od czego gumówka i spawarka? .
tomekpe pisze: Wiele osób jest zadowolonych z 16stki, więc może i testy większych modyfikacji mają sens.
Tomasz, właśnie dlatego szukam takich extremalnie różnych zębatek bo chcę zobaczyć. Oczywiście wierzę swięcie w to co Wy wszyscy piszecie, o słuszności fabrycznego przełożenia i sam mam takie i jestem generalnie zadowolony, ale... chcę się pobawić i spróbować. Notabene wiem że np po założeniu wózka będę musiał założyć przełożenie moniejsze niż fabryczne (np 15/51 lub 14/47 czy coś koło tego ) bo wóz też swoje waży. ale to się zobaczy w przyszłości .
Nie wiem, czy już ktoś o tym pisał, ale zmianę w obrotach można obliczyć dokładnie, gdyż prędkość, obroty i ilość zębów, czy to z tyłu, czy z przodu, są względem siebie proporcjonalne.
CZyli np.
Przy przyjściu z 15, na 16z., prędkość przy tych samych obrotach trzeba przemnożyć przez 16 i podzielić na 15, (czyli teraz pojedziemy 106,66, zamiast 100km/h, albo 128, zamiast 120)
a obroty przy tej samej prędkości podzielić na 16, przemnożyć prze 15 (czyli, zakładając że mieliśmy 5000 obr przy 100km/h (co jest zmienne w zależności od opony, czy też wskazań gps/licznik) będziemy mieli teraz 4687, a przy 120km/h z 6000 zrobi się 5625obr.
Zmiany te dotyczą każdego biegu, tak samo. ( o ile osiągniemy dane prędkości na poszczególnych biegach)
Sam myślę nad wymianą zębatki (dokonałem takiej zmiany w moim byłym ROmecie z125 i to z 15 na 17) i byłem bardzo zadowolony. Z tym, że Rometa używałem głównie do pokonywania dalekich tras.
Czy ktoś zakładał może 17 z przodu? Zmieści się?
Rzeczywiście, nie przyjrzałem się.
Zrobiłeś to dokładniej i bardziej czytelnie.
Nie zamieściłeś jednak opcji 47/17, zastanawiam się, czy świadomie. Nie chodzi mi o wyliczenia, tylko czy fizycznie zmieści się taka zębatka z przodu.
Taka opcja daje nam dosyć dużą zmianę przełożeń, podobną do 42/15, ale bez konieczności zmiany łańcucha (najprawdopodobniej..!).
Może ktoś próbował zakładać z przodu 17?
Pamiętam, że w Moim Romecie nie wchodziła osłona, więc trzeba było założyć najpierw osłonę, a potem przeciągnać rozkuty łańcuch dookoła zębatki i zakuć z powrotem.
To może ja coś powiem , bo cisza taka. Zmieniałem ostatnio kompletny napęd i żeby w miarę powrócić do standardowego przełożenia , bo jednak 16 / 47 jest "za szybkie" . Teraz jest 16/49 i łańcuch 126 ogniw co daje przełożenie ciut dłuższe jak w standardzie - 3,06 przełożenia, czyli identycznie jak przy układzie 15/46 , ale w końcu wachlowanie biegami nie jest już taką koniecznością i da radę normalnie jechać w korku.