e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

motocyklowo
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

Trafiłem ostatnio na fajne urządzenie które może stanowić pewną alternatywę dla motocykli/skuterów i być może zainteresuje kogoś z forum. Chodzi o monocykle elektryczne, tzw. EUC.

Wygląda to tak:
Obrazek
a jeżdzi tak:
http://www.youtube.com/watch?v=MwoF1K-o ... dex=2&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=mjlppTi28fw

Produkuje to kilka firm, np. Gotway, Kingsong, Segway, Inmotion. Monocykl ma wbudowany żyroskop automatycznie utrzymujący równowagę przód/tył. Od zabawkowych pojazdów elektrycznych różnią monocykle duże motocyklowe koła (16-22") i związana z tym uniwersalność, możliwość wjazdu w teren, wygoda jazdy po nierównej nawierzchni. Jazda na monocyklu podobnie jak na tradycyjnym motocyklu daje dużo adrenaliny i jest bardzo przyjemna, o czym przekonałem się osobiście.
Mimo niedużych rozmiarów możliwości są chyba największe spośród małych pojazdów elektrycznych: Prędkości do ok. 60km/h, spore przyspieszenie, zasięg do 150km (!!!), bezgłośna praca, możliwość jazdy po chodnikach i ścieżkach rowerowych a także wejścia z tym do sklepu, autobusu (prowadzi się koło za specjalną rączkę a ono samo jedzie, wyglądając jak walizka). Ładowanie zależnie od używanej ładowarki i wielkości baterii 3-14h. Zaawansowani użytkownicy, którzy szybko jeżdżą, korzystają z podobnych ubrań jak na motocyklu.
Sporo użytkowników tych sprzętów podaje, że są bardzo praktyczne i jest to najlepszy obecnie mały pojazd elektryczny, na tyle że niektórzy rezygnują z samochodów i dojeżdżają nimi do pracy. Jeden z użytkowników niedawno zrobił na takim sprzęcie wyjazd 800km znad morza w góry.

Jeśli kogoś interesuje ten temat podaję link do jedynego polskiego forum poświęconego takim pojazdom: https://forum.ecojazda.pl/
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
Neo
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 155
Rejestracja: 17.10.2015, 22:20
Mój motocykl: nie mam motocykla

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: Neo »

Temat ciekawy ale póki nie zostaną jasno uregulowane kwestie prawne, to bałbym się tym np. regularnie dojeżdżać na trasie dom-praca-dom. Na dzisiaj ubezpieczenie na takim pojeździe zdaje się nie działa więc nie chciałbym narazić siebie na konsekwencje związane z potencjalną kolizją. Ubezpieczyciele chętnie korzystają z regresu ubezpieczeniowego, a przy braku odpowiednich przepisów szanse na wywołanie niechcący tornada finansowego we własnym życiu są zbyt duże.

Byłbym też ostrożny w opisywaniu tego wozidełka jako alternatywy dla motocykla. Może bardziej skutera? Spektrum dróg po których da się tym sensownie jeździć wydaje się ograniczony w stosunku do większości motocykli. Ale że ludzki pęd do przygody - nam też znany - jest nieograniczony, to da się znaleźć przykłady na wyjazdy turystyczne na czymś o czym na pewno bym nie pomyślał :)

https://youtu.be/X6h98gCgxyo

A jednak w terenie też można próbować: https://youtu.be/c-CplR8Gvb4
Konto zamknięte na stałe.
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

Rządy wielu państw (Niemcy, Holandia, Wlk. Brytania, Francja, Hiszpania, Dania, Irlandia, Indie, Chiny, itp. itd.) już obecnie zapowiadają wprowadzenie za ok. 10 lat zakazu sprzedaży a za ok. 20 lat zakazu jazdy pojazdami z silnikiem spalinowym: http://wrc.net.pl/na-swiecie-pojawiaja- ... palinowymi 
Od jutra (1.7.2019) zaczyna obowiązywać całkowity zakaz wjazdu pojazdom z silnikiem diesla na teren niektórych niemieckich miast i autostrad...  http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/ogranic ... 84125.html
Można sobie narzekać lub nie zgadzać się w tym trendem, ale to już się dzieje, i z każdym kolejnym rokiem będzie coraz ostrzej. Za jakiś czas
Myślę, że z czasem likwidacja pojazdów spalinowych wymusi powstanie jakiś norm prawnych dla pojazdów elektrycznych, ale prawo rzadko nadąża za rozwojem techniki.

Prędkości osiągane na EUC przypomają jazdę na rowerze kolarskim, czy tam wykupujesz ubezpieczenie jadąc w trasę?
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3271
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: Nadol »

Wprowadzają też zakaz używania elektrycznych hulajnog - np. Francja lub bliżej - warszawskie Łazienki.
Dopóki nie będzie regulacji, moim zdaniem raczej trzeba się przyglądać rozwiązaniom/pojazdom niż kupować/używać.
Tak czy inaczej elektryczny napęd to przyszłość.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Neo
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 155
Rejestracja: 17.10.2015, 22:20
Mój motocykl: nie mam motocykla

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: Neo »

tdm900 pisze:Rządy wielu państw (...) już obecnie zapowiadają wprowadzenie za ok. 10 lat zakazu sprzedaży a za ok. 20 lat zakazu jazdy pojazdami z silnikiem spalinowym.(...)
Od jutra (1.7.2019) zaczyna obowiązywać całkowity zakaz wjazdu pojazdom z silnikiem diesla na teren niektórych niemieckich miast i autostrad...(...)
Prędkości osiągane na EUC przypomają jazdę na rowerze kolarskim, czy tam wykupujesz ubezpieczenie jadąc w trasę?

Tak, mam całoroczne ubezpieczenie rowerowe i na każdy wyjazd wykupuję możliwie szerokie ubezpieczenia w zależności od charakteru wypadu.

Nie neguję trendu (chociaż wszystko w rodzinie mam w dieslu ale po mieście w 90% przypadków jeżdżę rowerem lub komunikacją miejską) i sam chętnie kupiłbym Nissana Leaf do codziennego przemieszczania się, gdyby nie jego dzisiejsza cena. Bliżej moich zainteresowań są przeróbki różnych rowerów na wspomagane elektrycznie.

Jednak potencjalny koszt i ryzyko związanie z tym konkretnie pokazanym urządzeniem są w mojej ocenie zbyt duże. Tak, wiem, jeżdżę motocyklem, trudno to obiektywnie ocenić jako zachowanie sprzyjające bezpieczeństwu. Nie jestem paranoikiem pod tym względem. Zachowuję pewną - z Twojej perspektywy może zbyt dużą - dozę ostrożności. Jednak powoduje to, że nigdy nie miałem żadnej stłuczki czy kolizji w prowadzonym przez siebie pojeździe.
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

przykładowa przejażdżka po okolicy, pokazująca zachowanie tego pojazdu w różnych sytuacjach i na różnych nawierzchniach, w tym też offroad:
http://youtu.be/HJPBuWz1lS4

Temat EUC trochę mnie wciągnął, w międzyczasie miałem okazję wypróbować kilka takich kół u znajomych i nauczyłem się podstaw jazdy :thumbsup: . Naprawdę fajna zabawa, ma się uczucie zintegrownaia z kołem. Jakby to nie był osobny pojazd ale cybernetyczna część naszego ciała, która pozwala nam nagle poruszać się 5x szybciej niż na nogach i pokonywać dystanse nieosiągalne dla pieszego. A jednocześnie człowiek nadal czuje się jak pieszy, zupełnie inaczej niż na rowerze o motocyklu nawetnie wspominając.
Być może zakupię sobie podobny model jak na tym filmie (opona podobna jak w Trampku tylko 19").
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
Awatar użytkownika
Hawk1985
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 824
Rejestracja: 21.09.2015, 10:31
Mój motocykl: inne endurowate moto
Lokalizacja: Jaworzno

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: Hawk1985 »

Bardzo nie podoba mi się koślawienie kolan do środka, to połączone z "skokami zawieszenia" może powodować problemy ze stawami biodrowymi.
To już lepiej się wypowie jakiś Fizjoterapeuta, ale taka pozycja raczej nie jest dobra
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650+F650
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - transport przyszłości ?

Post autor: tdm900 »

po pół roku zastanawiania się kupiłem sobie w końcu elektryczny monocykl. Podobny jak widac na tym filmie:


Pojazd przypomina możliwościami szybki rower elektryczny, aktywność fizyczna jest podobna do narciarstwa zjazdowego, pracują nogi, mięśnie postawy i wszystko co odpowiada za utrzymanie równowagi. Kierowanie polega na balansowaniu ciałem. Nie jest to jakoś specjalnie trudne, kilka godzin praktyki i każdy kto próbował jazdy na rolkach, łyżwach, nartach albo czymś podobnym spokojnie sobie poradzi.

Motocyklowe wyposażenie w sam raz tu się przydaje, z racji niższych prędkości nie jest tak zimno jak na moto i można komfortowo jeździć już od temp. ok. +3C.

Na razie mam nakręcone z 250km i uczę się różnych manewrów, ale już mogę powiedzieć że w warunkach miejskich możliwości tego pojazdu są niesamowite. Jedzie prawie po wszystkim, to głównie kwestia umiejętności - polne drogi, stare dziurawe chodniki, trawniki, krawężniki. Naturalnie im równiej tym przyjemniej, ale odcinki o złej jakości nawierzchni też można pokonać. Jednak najfajniejsza w tym pojeździe jest ogromna frajda z jazdy - większa niż na rowerze czy rolkach.

Oczywiście to nie jest motor, podobnie jak zwykły rower nie nadaje się na zatłoczone drogi z dużą ilością aut (chyba że jest pobocze), prędkość max 60km/h ale najprzyjemniejsza i najbepieczniejsza jest raczej 20-40km/h. Długość trasy jest uzależniona głównie od naszej kondycji fizycznej, 30-70km pokonywane w tempie 20-40km/h to wielka frajda ale jak ktoś chce to da się też robić całodzienne podróże po 150km, choć podobnie jak na rowerze będzie to wyczerpujące. Po drogach rowerowych czy wiejskich asfaltach z małą ilością aut jeździ się elegancko, po mieście również - można jechać praktycznie po wszystkich tych samych drogach po których da się poruszać rowerem.
Z policją problemów nie ma, wystarczy używać pojazdu "z głową" - tak samo jak rowera czy motocykla. Przechodnie, rowerzyści i kierowcy reagują bardzo przyjaźnie, machają, przepuszczają, z racji egzotyki tego wehikułu jesteśmy w centrum zainteresowania.

Koszty "paliwa" to ok. 85groszy/100km :)
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

Robiłem dziś test zasięgu. Mój monocykl ma baterię 1600Wh i zrobiłem na niej 75km (temp. +6C, jeździec 80kg brutto, niskie ciśnienie w oponie, 1/3 trasy silny wiatr z przodu, prędkości 20-35 km, teren równinny, głównie wiejskie asfalty średniej jakości + z 10km offroadu i z 10km po mieście). Przy wyższej temp. akumulator będzie miał wyższą sprawność, można też dopompować oponę. Gdyby jeszcze tak mocno nie wiało to sądzę że po tych zabiegach latem może dobiję do 90km. 


Ale to nie koniec....wystarczy zabrać do plecaczka ładowarkę i podładować aku na postoju po drodze (np. podczas obiadu w restauracji - koło jest małe i wszędzie z nim wejdziesz jak ze zwykłą walizką). Jeśli ktoś ma kurtkę motocyklową z kieszenią z tyłu to ładowarka akurat się tam mieści, a jak nie ma to wystarczy mały plecaczek lub można dopasować sobie jakąś torebkę na monocykl.  Przy trasach ok. 100km i tak z 1-2 postoje są potrzebne dla odpoczynku i żeby coś zjeść. Dostęp do gniazdka jest niemal wszędzie. Podstawowa ładowarka ładuje 10%/1h a szybka w zależności od modelu  23-40%/1h.  Łatwo obliczyć, że robiąc 2 postoje z podładowaniem da radę zwiększyć swój zasięg - standardową o 20% a szybką o 46-80%.  W tym drugim przypadku już nawet monocykl ze średniej półki może mieć REALNY zasięg +/-140km. 
Znajomy z forum zrobił w ten sposób w jeden dzień na podobnej baterii 214km: http://najednymkole.pl/214-kilometrow-w ... xUuv3BhI-U

Jeśli komuś to jeszcze za mało zasięgu to aktualnie monocykl z największą baterią ma 3100Wh, czyli niemal 2x więcej niż mój..... Obliczcie sami jego zasięg...:) :)  Poniżej filmik z tym modelem.
http://www.youtube.com/watch?v=ZRcpH34t ... e=emb_logo
Ostatnio zmieniony 20.02.2020, 22:42 przez tdm900, łącznie zmieniany 1 raz.
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
Dejf
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 134
Rejestracja: 12.11.2017, 16:41
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: Kraków

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: Dejf »

I takie coś
https://www.google.com/amp/s/moto.pl/Mo ... -miare.amp

Polskie działa miałem okazję jeździć A nawet coś tam wspomóc....

Wysłane z mojego SM-A600FN przy użyciu Tapatalka
Romet Ogar 205-> Simson Awo 425Sport -> Suzuki GSX600F-> Suzuki VL800 ->Honda XL700
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

pojechałem dziś nieco dalej w teren, 32km po lasach i polach, zwykłe zaniedbane ścieżki o szerokości 20-40cm z patykami, korzeniami, piachem i trochę na przełaj przez las po trawie. Oczywiście prędkość adekwatna do warunków, na tyle aby czuć kontrolę na kołem i żeby był komfort. Jedzie to to jak mały czołg, jedyne co nas ogranicza to umiejętności. W przyszłości muszę się wybrać na tor offroadowy dla crossów. Było mi chyba nawet wygodniej niż te same trasy na rowerze górskim, z racji opony dużo grubszej niż w górskim rowerze wstrząsy są małe i nie przenoszą się na kręgosłup.

Jeśli ktoś chciałby zobaczyć jak wygląda jazda na tym w trudnym terenie to:
- tu jazda po różnych przeszkodach w parku, skoki z 1m, schody i półmetrowy "krawężnik" ( 3:27 min.)
https://youtu.be/OXrtH9lqomY?t=27
- a tu offroad
https://www.youtube.com/watch?v=W0uAZo0Bx2E


W sumie to jestem trochę w szoku, nie spodziewałem się aż tyle kupując ten sprzęt :)
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

minęło 4 m-ce od zakupu monocykla. Pojazd chyba mi się spodobał bo mam nawinięte 2,5 tys. km. Najdłuży wyjazd 120km, ale idzie lato to będzie okazja zrobić więcej :) :). Dzięki możliwości doładowania po drodze w każdym miejscu posiadającym gniazdko z prądem - zasięg monocykla ogranicza głównie wydolność fizyczna kierowcy.
Jeżdżę głównie po trasach którymi poruszają się rowerzyści (mniejsze szosy, wiejskie asfalty, chodniki, ścieżki rowerowe, szutry, offroad przez pola i lasy) . Moje ciało stopniowo nabiera kondycji w tej aktywności, tutaj pracują inne partie ciała a przy tych dystansach zmęczenie daje się we znaki.

Pojazd okazał się bardzo praktyczny, wszędzie się wciśnie, jazda jest sprawna i dość szybka.
Frajda z jazdy tym jest ogromna, większa od rowerów. Myślę, że duży wpływ na frajdę z jazdy ma zaangażowanie całego naszego ciała w kierowanie tym kołem.
Przyspieszenie motocykla, szybkość zawodowego kolarza, możliwość jazdy w ruchu pieszym, ulicznym oraz offroad, w niemal każdym terenie (poza dużym błockiem i głębokim piachem prawie wszędzie się da). Wygodna pozycja - głowa wyprostowana i 2m nad ziemią, zamiast jak na tradycyjnym rowerze nienaturalnie wyginać głowę albo patrzyć w asfalt cały czas swobodnie oglądamy krajobrazy. Do tego w odróżnieniu od motorów czy hulajnóg - całkiem spora aktywność fizyczna.
Minusem jest utrudniony przewóz dużego bagażu.

Jako ciekawostka - tego lata debiutują 2 pierwsze monocykle wyposażone w amortyzatory powietrzne, takie jak w rowerach górskich
Obrazek
Sprawny jeździec jest w stanie zjeżdżać tym ze schodów a nawet... wjechać po schodach do góry: https://www.youtube.com/watch?v=GsxODfbr1Nw


Ogólnie polecam każdemu spróbować.
Jak się spojrzy na mapę (link poniżej) to Polska obok USA, UK, Czech, Francji, Belgii i Holandii jest jednym z liderów monocykli na świecie.
Na forum ekojazda jeden ze sprzedawców w ramach promocji zaoferował niedawno swoje stare koło darmowo do nauki na tydzień: https://forum.ecojazda.pl/index.php/sta ... ecie#10020

Polak stworzył też coś takiego jak Endomondo w świecie EUC, z którego korzysta cały świat. Na stronie https://euc.world/ można zobaczyć czy ktoś z naszej okolicy nie używa takiego sprzętu, widać tam miejsca którymi poruszają się monocykliści na całym globie (kliknąć na mapie symbol termometru) można podejrzeć wyjazdy znajomych, obejrzeć fotki z tras itp.
Ostatnio zmieniony 09.06.2020, 20:13 przez tdm900, łącznie zmieniany 1 raz.
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
Awatar użytkownika
bialy
pyrkający w orzeszku
pyrkający w orzeszku
Posty: 226
Rejestracja: 19.05.2018, 21:49
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: bialy »

tdm900 pisze:Do tego w odróżnieniu od motorów czy hulajnóg - całkiem spora aktywność fizyczna.
Co ciekawe. Kilka osób raportowało wyeliminowanie bólów kręgosłupa. Biorąc pod uwagę opinie że te bóle są spowodowane słabymi mięśniami pośladków - to faktycznie koło może działać w tym kontekście prozdrowotnie.
Koncepcja monocykla mi się coraz bardziej podoba. Na razie zakup odkładam przez niepewne gospodarczo czasy ale definitywnie mam to na liście ToDo :thumbsup:
tdm900
dwusuwowy rider
dwusuwowy rider
Posty: 194
Rejestracja: 12.02.2011, 21:43
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: e-moNocykl - alternatywa dla motocykla?

Post autor: tdm900 »

mija już rok od zakupu monocykla, przejechałem nim w pierwszym sezonie blisko 5 tys. km, co chyba oznacza że ten pojazd bardzo mi się spodobał i znakomicie sprawdził się w użytkowaniu. Przez cały ten czas ani jednej przewrotki czy jakichś problemów technicznych.

Zrobiłem 2 kilkudniowe wyprawy monocyklowe po Polsce, 800km + 700km (wiem że to nic dla moto, ale przy pojeździe wielkości jednego koła odległości mają inne znaczenie). Jesli ktoś chciałby sobie obejrzeć to fotorelacje i opisy z tych wyjazdów sa dostepne pod tym linkiem (obrazki pokażą się po zalogowaniu, rejestracja na forum jest darmowa):
https://forum.ecojazda.pl/index.php/sta ... -monocyklu
https://forum.ecojazda.pl/index.php/sta ... -na-msx-ie

Ten rok był dość przełomowy dla monocykli, pojawiły się bardzo ciekawe urządzenia. Producenci wypuścili modele wyposażone w amortyzację powietrzną (2 po prawej) oraz prawdziwe krążowniki szos o zasięgu 150km na jednym ładowaniu (ten po lewej). Coraz więcej modeli posiada też fabryczne siedzonko, można sobie przysiąść w trakcie jazdy.
Obrazek

Rownież środowisko monocyklowe dynamicznie się rozwija, szacuję że co roku liczba monocyklistów zwiększa się co najmniej o 30%.
Obok Belgii, Holandii, Czech i Francji to właśnie Polska jest miejscem gdzie ten rozwój jest szczególnie widoczny - poniżej zamieszczam mapę aktywności użytkowników monocykli:
Obrazek
xv535->tdm900->dl650A->xl650v->dl650xt->gotwayMSX->gotwayMonster
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 1 gość