Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Montaż, demontaż i modyfikacje zawieszenia przedniego i tylnego, łańcucha, zębatek, centralki i bocznej stopki, wahacza z ułożyskowaniem. Numery ram, kierownice, rodzaje napędów, podnóżki, półki.
ciasteekk
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 31.10.2018, 15:08
Mój motocykl: XL650V

Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: ciasteekk »

Cześć :D witam Was wszystkich ;P

Dzisiaj, podczas wymiany napędu w swoim trampku zauważyłem, ze niestety zębatka zdawcza ma luz. Zacząłem przeszukiwać forum i trochę internety :~ i nigdzie nie mogę znaleźć dokładnego info jak to zrobić poprawnie... pewnie po prostu zle szukam/jestem ślepy.

Wystarczy tylko, ze wkleję zębatkę odpowiednim klejem i tyle (oczywiście uprzednio odtłuszczając, zdejmując łańcuch itp.)?

Gdzieś widziałem poradnik, na którym użytkownik wklejał zębatkę razem z jakimś drucikiem.. to jest konieczne ?

Pozdrawiam :>
Awatar użytkownika
bartekk
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1450
Rejestracja: 28.10.2011, 07:54
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: wrocław - radwanice

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: bartekk »

Na zębatce/ wałku zawsze jest luz. A to nie oznacza konieczność wklejania zębatki. Zębatkę najczęściej wkleja się na zajechany wałek. Wrzuć fotę wałka.
W życiu są rzeczy ważne i .... ważniejsze.
Awatar użytkownika
zimny
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2910
Rejestracja: 28.08.2010, 08:30
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Garwolin

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: zimny »

bartekk pisze: 25.04.2021, 19:47 Zębatkę najczęściej wkleja się na zajechany wałek.
Albo na wałek już ruszony żeby zużycie się nie pogłębiało. Zajechany to się migomatem leci bo klej nie ogarnie :)

Wrzuć fotę wałka - to wiele wyjaśni. Wkleić nigdy nie zaszkodzi - masz wtedy pewność że za 20, 40 czy 60 tys kolejne wałek bedzie w takim samym stanie.
Trampkarz emeryt.
DL1000 AL8
Awatar użytkownika
długi
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 343
Rejestracja: 14.09.2017, 15:00
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: LUBIN (ZdolnyŚląsk)

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: długi »

Tak jak napisał kolega bartekk,luz jest fabrycznie i moim zdaniem poprawiać fabryki w tym przypadku nie należy.Wklejać albo spawać zębatkę na zajechany wałek,to tylko doraźnie,bo na dłuższą metę,to podcieranie :dupa: szkłem.
Punk,Rock,Sex i......motocykle....Było:Jawa350TSx5,YamahaXJ900,SuzukiRF900R,YamahaFzs600Fazer,Transalp600+TriumphTiger955i,CBR 1000F Dual.Jest:Transalp 600+Bandit 650SA...
phoenix
romeciarz
romeciarz
Posty: 22
Rejestracja: 18.04.2015, 11:46
Mój motocykl: nie mam jeszcze TA

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: phoenix »

Cześć,

Opisze jak to zrobić poprawnie - wbrew pozorom bardzo łatwo jest to spieprzyc. Mam dosyć dużo zjechany walek. wystarczylo 2kkm aby doprowadzic go do takiego stanu z prawie wręcz idealnego (moto ma przejechane 40tys km). Mechanik wulkanizator przy zmianie tylnej opony zle zlozyl gumy zbieraka przez co tylna zebatka miala znaczne bicie. Nie zauważyłem tego od razu, a gdy juz zauważyłem było po walku...

Postanowiłem wkleic zębatkę na kleju, po dlugiej doktoryzacji na ten temat wybralem plynny metal CHESTER METAL SUPER. Mial lepsze parametry na ścinanie niz podobny loctite (nie pamiętam symbolu). Przed wklejeniem zębatki wałek odluscilem acetonem a wewnętrzna część zębatki wypiaskowałem. Po odczekaniu kilku dni i pierwszych testach okazalo sie ze zebatke wkleilem cholernie krzywo. Miala ok 2mm bicia na boki... Nie chcialem powtarzac tego dlugiego procesu wiec przejezdzilem tak z 4kkm. Plynny metal nie puscil a nie oszczedzalem moto, rowniez w terenie.

W tą zimę postanowiłem ze wreszcie zrobię to porządnie tak jak ma być. Do ściągnięcia zębatki bez mordownia i żadnego problemu wystarczył ściągacz. Kupilem nowa przednia zębatkę, lancuch did oraz tylna zębatkę. Kleju użyłem tego samego (mial juz 3 lata, byl pol roku przeterminowany jednak po konsulatacji z CHESTER POLSKA dowiedzialem sie ze nie powinno mieć to znaczenia). Tym razem wypiaskowałem nie tylko wewnętrzna cześć zebatki ale również wałek. Następnie odtłuściłem acetonem. Aby miec pewność ze zębatka będzie wklejona poprawnie zaprojektowałem a następnie wypaliłem laserem blaszki , które będą służyć jako przedłużenie wielowypustu zębatki. Przekręcam je od obu stron aby mieć pewność ze zębatka siada idealnie równo na niewyrobionej części. Przed wklejeniem całości poskładałem wszystko próbnie kilka razy i czujnikiem zegarowym badałem bicie na boki i ewentualnie korygowałem pilnikiem otwory na śruby dorobionych blaszek. Dzięki temu na końcu po finalnym wklejeniu udało mi się osiągnąć
akceptowalne bicie, które wynosi 0.04mm (na oko wygląda idealnie równo). Sruby blaszki od strony silnika zalałem loctite zielonym a od strony zewnętrznej niebieskim.

Dla tych co piszą ze jest to działanie doraźne i dłubanie w kupie - Przeje ilem na wklejonej zębatce 2kkm i klej nie puscil. Nawet jeśli tak by się stało to mam fabryczne zabezpieczenie zębatki, wiec dopóki walka nie zetnie nic się nie stanie. Poniżej kilka zdjęc z prac. Mysle ze jesli ktos nie ma az tak zjechanego walka to może uda sie wkleić zębatkę równo bez takich kombinacji.

Pozdrawiam!


[GoogleDrive]https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing[/GoogleDrive]
Awatar użytkownika
gerard
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 695
Rejestracja: 08.03.2009, 01:40
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: gerard »

Żeby źle założone gumy zabieraka tak wpłynęły na prace napedu doprowadzając do takiego efektu w tak krótkim czasie??? szok!
Przeciez czasem jest nierowno wyciągnięty lancuch. Tez zle wplywa na całość. Ja tak mialem. Przejechalem na nim kilkanascie tysiecy i wałek identycznie wyglada jak wyglądał ( raz zmieniałem zębatke).
W każdym bądź razie, swietna robota.
Awatar użytkownika
mr bulwa
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 624
Rejestracja: 26.09.2008, 10:44
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Poznań

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: mr bulwa »

Hej.
Ja mam u siebie wklejoną zębatkę KKBike na klej Technicqll 7706 i mogę polecić to rozwiązanie. Przede wszystkim odpada problem poprawnego pozycjonowania względem wałka ze wzgl. na konstrukcję samej zębatki. Pomimo tego ja użyłem podczas klejenia ściągacza i co jakiś czas (15-20 min) okręcałem (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zębatkę o ok. 45 st. zanim klej nie stwardniał.
Ważne: Okolice wejścia wałka do silnika (czyli za zębatką) dobrze jest okleić i zabezpieczyć, aby klej się tam nie dostał. Ja okleiłem zwykłą żółtą taśmą malarską.
Obrazek z Dysku Google

https://kkbike.it/en/kit-transmission/1 ... 50130.html
https://www.technicqll.pl/index.php/pl/ ... epoksydowy

Stosowane i sprawdzone kleje, oprócz wymienionego powyżej (CHESTER METAL SUPER) to:
Loctite 648 5ml KLEJ DO OSADZANIA MOCOWANIA MOCNY lub
• Klej do osadzania łożysk i tulei LOCTITE 603
Technicqll 7706
Permatex 27100

***
Wcześniej trochę poszperałem w tym temacie i wrzucę tu teksty (o wklejaniu zwykłych zębatek), które udało mi się zgromadzić, może komuś się przydadzą.
archiwum pisze: Wklejanie 1:
Jak wklejam po skręceniu zakładam ściągacz na zębatkę i wałek , wtedy zębatka jest równo ustawiona odciągnięta na zewnątrz, zostawiam na noc by klej się utwardził, robiłem tak w kilku trampkach nikt reklamacji nie zgłaszał.

Wklejanie 2:
Odpowiem sobie sam w celu zdania raportu po ponad 2 latach i przejechaniu 11 tyś. km od zastosowanego rozwiązania.
Więc: działa, nic się z tym nie dzieje, zębatka jak przyspawana. Do tego zębatka jak nowa, zęby nienaruszone, łańcuch w świetnym stanie - idę o zakład, że kolejne 11 tyś. bez problemu to rozwiązanie wytrzyma.
Według mnie kluczowe są wszystkie elementy układanki:
- oryginalna zębatka - najtwardsza, wytrzyma najdłużej, prawdopodobnie najlepiej spasowana,
- oring z twardej gumy między zębatką a zabezpieczeniem - musi być taki gruby, żeby ledwie z maksymalną siłą wcisnąć zabezpieczenie, ma dociskać zębatkę w stronę silnika,
- dobrze położony klej, wcześniej odtłuszczone powierzchnie dokładnie (nie miałem benzyny więc umyłem to po prostu wodą z płynem do mycia naczyń), klej Technicol 7706 - po wklejeniu nie dotykałem niczego przez 48 godzin, zanim się maksymalnie utwardzi,
- podkładki metalowe - należy je dopasować pilnikiem i wcisnąć między zabezpieczenie a zębatkę, żeby nie pozwoliły przyciągnąć zębatki do zabezpieczenia podczas wkręcania śrub zabezpieczających, można też stosować simerring, lub podkładkę sigersa o odpowiednio dobranej grubości.
- śruby zabezpieczające dokręcone momentem 10 Nm, na klej niebieski do śrub.

Wklejanie 3:
http://bloggis.se/Tramsvalp/85103
_______________________________________________
Nie ma drogi do szczęścia. To szczęście jest drogą.
Budda Siddhartha Gautama
Awatar użytkownika
jumper1
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 55
Rejestracja: 12.03.2020, 21:44
Mój motocykl: XL650V

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: jumper1 »

Mam kilka pytań

1. Jak wklejam zwykłą zębatke JT, to ustawiam ją bliżej zabezpieczenia? Czy bliżej silnika? w sumie tak sporo miejsca
2. Pytanie do doświadczonych, czy taki klej tez sie nadaje
https://k2.com.pl/produkty/k2-metal-bond
czy zamawiać loctite648
Pawel
czyściciel nagaru
czyściciel nagaru
Posty: 506
Rejestracja: 05.11.2017, 09:44
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Orzesze

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: Pawel »

1. Bliżej zabezpieczenia. Zabezpieczenie wręcz powinno opierać się o wałek, bo z tego co wywnioskowałem wg. śladów zużycia na zębatce, wałku i zabezpieczeniu w takiej właśnie pozycji się to samo ustawia i w takiej pozycji jest cały czas podczas jazdy, oczywiście kiedy tylne koło jest dobrze ustawione (napinacze łańcucha są identycznie ustawione).

2. Klej "Technicqll 7706" też jest dobry, a przy okazji tani. Oczywiście jak się pałuje sprzęt w terenie, szarpie silnikiem, strzela ze sprzęgła, to prędzej czy później klej puści, podczas normalnej eksploatacji trzyma długo.
Awatar użytkownika
jumper1
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 55
Rejestracja: 12.03.2020, 21:44
Mój motocykl: XL650V

Re: Klejenie zębatki zdawczej - jak to zrobić poprawnie?

Post autor: jumper1 »

Jeszcze jedno pytanie, po następnym demontażu ściągaczem, czym doczyscic wałek? Chyba że wklejenie jest ostatnia czynnością przed wymianą
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość