Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Montaż i demontaż baku, kraników , gaźników, airboxa, tłumiki , filtry powietrza i paliwa, linki ssania/ gazu, pompy paliwa elektryczne i podciśnieniowe, ustawienia gaźnika, poprowadzenie przewodów.
Awatar użytkownika
Pawel9605
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 42
Rejestracja: 16.02.2020, 10:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rybnik

Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Pawel9605 »

Zmieniłem wydech w TA600 pd10 na huzara, czy muszę coś regulować czy mogę jeździć od razu po włożeniu tłumika? Pozdrawiam Obrazek


Wysłane z garażu
Awatar użytkownika
pecze
naciągacz linek
naciągacz linek
Posty: 63
Rejestracja: 30.07.2016, 15:30
Mój motocykl: Africa Twin

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: pecze »

Jeżeli wszystko jest ok z gaźnikiem, to ja bym nic nie kombinował. Montowałem sobie kiedyś huzara i nic poza dawką paliwa nie robiłem. Miałem za ubogo.
Awatar użytkownika
Pawel9605
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 42
Rejestracja: 16.02.2020, 10:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rybnik

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Pawel9605 »

pecze pisze:Jeżeli wszystko jest ok z gaźnikiem, to ja bym nic nie kombinował. Montowałem sobie kiedyś huzara i nic poza dawką paliwa nie robiłem. Miałem za ubogo.
Dzięki za info :) pozdrawiam


Wysłane z garażu
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Nadol »

Bardziej przelotowy układ wydechowy zubaża mieszankę. Na pewno trzeba sprawdzić/wyregulować jej skład. Przeważnie trzeba dać więcej paliwa.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
Pawel9605
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 42
Rejestracja: 16.02.2020, 10:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rybnik

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Pawel9605 »

nadol pisze:Bardziej przelotowy układ wydechowy zubaża mieszankę. Na pewno trzeba sprawdzić/wyregulować jej skład. Przeważnie trzeba dać więcej paliwa.
Dzięki :)


Wysłane z garażu
Awatar użytkownika
kdf
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 122
Rejestracja: 26.02.2015, 19:22
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Jarocin

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: kdf »

nadol pisze:Bardziej przelotowy układ wydechowy zubaża mieszankę. Na pewno trzeba sprawdzić/wyregulować jej skład. Przeważnie trzeba dać więcej paliwa.
Tak z ciekawości-z jakiego powodu zubaża?
Jeżeli "Oko za oko-ząb za ząb" to dlaczego d..a za pieniądze?
Awatar użytkownika
Pawel9605
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 42
Rejestracja: 16.02.2020, 10:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rybnik

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Pawel9605 »

kdf pisze:
nadol pisze:Bardziej przelotowy układ wydechowy zubaża mieszankę. Na pewno trzeba sprawdzić/wyregulować jej skład. Przeważnie trzeba dać więcej paliwa.
Tak z ciekawości-z jakiego powodu zubaża?
Właśnie, też mnie to ciekawi. Pozdrawiam


Wysłane z garażu
Awatar użytkownika
Nadol
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 3272
Rejestracja: 11.07.2011, 09:18
Mój motocykl: XL650V
Lokalizacja: Marki

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Nadol »

Przelotowy tłumik niweluje opór spalin. Tu wypadałoby zagłębić się w temat i poczytać o efekcie falowym (i dynamicznym też). W dużym skrócie... część paliwa zostaje wypchnięta jeszcze przed zamknięciem zaworu wydechowego. Tak, jest taki stan - przed zamknięciem zaworu wydechowego otwiera się zawór ssący.
Nadol aka n4d01
srebrna 650, srebrny lub biały kask, WH....
Romet Ogar 200 -> MZ ETZ 150 -> ......... -> Honda XL 650 V

"Samochodem przemieszczasz ciało, motocyklem podróżuje dusza"
Awatar użytkownika
kdf
osiedlowy kaskader
osiedlowy kaskader
Posty: 122
Rejestracja: 26.02.2015, 19:22
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Jarocin

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: kdf »

Ale to jest silnik czterosuwuwy i przy suwie "wydech" wypychane są tylko spaliny. Zupełnie inaczej jest w dwusuwie gdzie podczas przepłukiwania cylindra to mieszanka wypycha spaliny. Tłumik przelotowy umożliwi dokładniejsze wypchnięcie spalin i co za tym idzie lepsze napełnienie cylindra przy suwie ssania.
Tak sobie myślę na "chłopski rozum".
Jeżeli "Oko za oko-ząb za ząb" to dlaczego d..a za pieniądze?
Awatar użytkownika
magneto
pogłębiacz bieżnika
pogłębiacz bieżnika
Posty: 833
Rejestracja: 28.07.2013, 21:03
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: magneto »

kdf pisze:Ale to jest silnik czterosuwuwy i przy suwie "wydech" wypychane są tylko spaliny. (...)
Gdyby było tak, jak piszesz, to silnik 4T powinien mieć równy moment obrotowy od wolnych obrotów do... no właśnie - do kiedy ? Coś jednak powoduje inny "współczynnik napełnienia", a co za tym idzie - różnice w momencie. Oczywiście - to nie dwusuw z rozrządem tłokowym, ale jednak wpływ wydechu istnieje. Tak samo, jak wpływ całego układu dolotowego. Zwłaszcza w gaźnikowcach. Na wtrysku - pewnie silnik będzie miał mniejszą moc, albo pił więcej (wachy).
BTW - w takim starym dwusuwie - z rozrządem tłokowym (ale nie tylko), to "stopień sprężania" w skrzyni korbowej raczej nie wytworzy ciśnienia zdolnego wypchnąć spaliny (pomijając przedwojenne np. DKW ze sprężarkami tłokowymi). Najpierw nadciśnienie spalin (kanał[y] przepłukujący/e są jeszcze zamknięte) powoduje wypływ spalin przez (już otwarty) kanał wydechowy. Jako że mają swoją masę, to po jakimś czasie przepływ gazów w tym kierunku trwa nadal, ale ciśnienie w cylindrze spada. Mniej więcej wtedy otwiera(ją) się kanał(y) przepłukujące, dostarczając mieszankę wstępnie sprężoną pod tłokiem. Tłok zaczyna iść w górę. Czyli powinien wszystko wypychać do wydechu ? Ale nie. Odbicie fali ciśnienia od elementów wydechu - o znacząco innych wymiarach, czyli prędkości rozchodzenia się fali ciśnienia (komora rozprężna, dyfuzor) powoduje zatrzymanie wysysania zawartości z cylindra. Ale to wszystko w określonym, często bardzo wąskim zakresie obrotów. Rezonans, piszczałka np.
To w starych dwusuwach...
Efekt(y) falowy/e się kłaniają, a w czterosuwie też, choć znacząco mniejsze, mają znaczenie.

P.S. OK, może z kolejnością otwierania / zamykania kanałów przepłukujących / wydechowych coś pokręciłem :niewiem:
Psy szczekają, a motocykl jedzie dalej...
RUSSIAN GO HOME !
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Sylwek »

Pawel9605 pisze:
kdf pisze:
nadol pisze:Bardziej przelotowy układ wydechowy zubaża mieszankę. Na pewno trzeba sprawdzić/wyregulować jej skład. Przeważnie trzeba dać więcej paliwa.
Tak z ciekawości-z jakiego powodu zubaża?
Właśnie, też mnie to ciekawi. Pozdrawiam


Wysłane z garażu
Najkrócej to tak: zamieniasz tłumik refleksyjny (labiryntowy) na absorbcyjny (czyli tzw. przelotowy).
Upraszczając; pierwszy ma większe straty mocy wynikające z konstrukcji- rurki, przegrody, komory wewnątrz. Te wewnętrzne wywijasy są potrzebne do wytłumienia hałasu, a im dłuższy układ wydechowy, tym lepsze tłumienie. Tylko, że motocykle nie są tak długie, jak samochody, stąd labirynt.
Działanie absorbcyjnego polega na wyłapaniu hałasu poprzez wypełnienie (z reguły odpowiednia wełna). Ma on mniejsze opory przepływu, stąd częsta konieczność regulacji gaźnika. Składy na wolnych, zmiana dyszy głównej, niekiedy od wolnych obrotów.

Nie zagłębiając się szczególnie w zjawiska falowe, "nakładanie" się faz otwarcia i zamknięcia zaworów, bezwładność mieszanki i spalin, bezwładność mas układu rozrządu, nie skalowalność zjawisk fizycznych, zaworów w kolanku, itp. Temat złożony, a ponieważ magneto dość chytrze przeskoczył do poziomu najwyższego, trochę zakręcił w stronę cwajtaktów :smile:, to najkrócej będzie tak. Generalnie im nowszy motocykl, tym bardziej skomplikowane i lepiej policzone są wydechy. Lepiej w sensie, że konstruktorzy muszą pogodzić coraz ostrzejsze normy hałasu, z kosztami produkcji i coraz większego wysilenia jednostkowego silników motocyklowych. Dlatego też, bardzo niewielu producentów akcesoryjnych układów wydechowych, mogą pozwolić sobie na dopracowanie tychże, redukując masę, uwalniając nieco dB, ale coś za coś: cena.

Nasze Transalpy są dość leciwymi konstrukcjami, więc i łatwo można zaadoptować jakiegoś przelota. Z reguły daje to więcej radości z dźwięków oraz redukcję masy. Wyższy poziom to dobre doregulowanie gaźnikowca, aby na takim kominie, miał wyższą moc, a jeszcze lepiej, by ją całkiem sympatycznie oddawał.

Niedawno zamontowałem tłumik przelotowy, ale nie Huzara, ten wygląda bajerancko, ale wg mnie jest za krótki.
Mam dłuższego MIG-a. Nie ryczy, policja nie interesuje się nim. Nie musiałem zmieniać nastawów, co ma ten plus, że w kilka minut zamieniam na serię. Przejechałem z półtora tys., km od połowy stycznia.
Awatar użytkownika
Pawel9605
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 42
Rejestracja: 16.02.2020, 10:03
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Rybnik

Re: Czy po zmianie wydechu w TA600 muszę coś regulować?

Post autor: Pawel9605 »

Dzięki wielkie za odpowiedz!


Wysłane z garażu
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość