Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.
Awatar użytkownika
Fihu
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 330
Rejestracja: 21.02.2013, 20:13
Mój motocykl: inne endurowate moto

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Fihu »

Dla infoarmacji, kosz kosztuje więcej niż chiński elektryczny prosty klucz udarowy - który w zupełności załatwia sprawę bez żadnego blokowania itp. Polecam, a gdy juz go masz, przydaje się na prawdę często.
RD03 + XL 250 S
Lecz ja na moim kutrze sam sobie sterem wędkarzem i rybą
Awatar użytkownika
capri
wypruwacz wydechów
wypruwacz wydechów
Posty: 1129
Rejestracja: 14.04.2016, 06:40
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: capri »

Fihu pisze:Dla infoarmacji, kosz kosztuje więcej niż chiński elektryczny prosty klucz udarowy - który w zupełności załatwia sprawę bez żadnego blokowania itp. Polecam, a gdy juz go masz, przydaje się na prawdę często.
Święte słowa!
https://www.youtube.com/@MPK24pl
https://www.facebook.com/MPK24pl

Romet Kadet -> ETZ 150 -> Jawa 350TS -> Varadero 125 -> PD06 '93 -> XL1000V '03 + DR-Z400E '03 -> VFR1200XD '12 -> NT1100 '22 + SWM RS500R '21
Awatar użytkownika
Tomek70
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 101
Rejestracja: 19.09.2017, 15:59
Mój motocykl: XL700V
Lokalizacja: WPL :)

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Tomek70 »

+ jeszcze klucz dynamometryczny do dokręcenia tejże nakręteczki :grin:
Pozdrawiam
Tomek
RD15
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Solidworks »

Tutaj wystarczy naprawdę duża dźwignia. Warunkiem jest , że poprzednik dokręcił z odpowiednim momentem. Choć nie wolno :mouthshut: to używam największego klucza dynamometrycznego do odkręcania i ustawiam na 200Nm i zawsze bez problemu. :smile: Odkręcam bez uderzeń tak jakbym zakręcał powoli by nic nie uszkodzić (łącznie klucza)
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
wladekkow
wiejski tuningowiec
wiejski tuningowiec
Posty: 106
Rejestracja: 02.10.2016, 12:05
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: wladekkow »

Pytanie: w moim PD10 sprzęgło trzyma dobrze (żadnego ślizgania, jak gwałtownie puszczę na asfalcie to przednie koło uniesie a się nie uśliźnie) ALE siła potrzebna do rozpięcia napędu jest absurdalnie niska tzn nieomalże od patrzenia na klamkę już sprzęgło jest rozpięte. Czy wymienić (i dlaczego?):

- same sprężyny?
- całe sprzęgło?

Nie ukrywam że chętnie zmieniłbym same sprężyny bo coś mi podpowiada że to one są udeptane i to ich wina. ALe może jestem w mylnym błędzie...


Oraz co kupić? W larssonie po prostu takie jakie mają?

Pozdrawiam

PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek :resp:
Awatar użytkownika
grad74
swobodny rider
swobodny rider
Posty: 2704
Rejestracja: 23.06.2012, 07:09
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Siechnice

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: grad74 »

Cytując klasyka: "jak coś działa, nie ruszaj bo spier..." :)
Honda TransalpPD10-99r, Honda Revere RC33-96r, Honda Nx125-99r, SHL M11-62r, WSK Garbuska-68r,Skuterek Motobi 50 z Hondowskim silniczkiem ;).

Gdyby Transalp kardan miał, ideałem by się zwał :)
Solidworks
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 732
Rejestracja: 03.02.2014, 22:09
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Solidworks »

wladekkow pisze:Pytanie: w moim PD10 sprzęgło trzyma dobrze (żadnego ślizgania, jak gwałtownie puszczę na asfalcie to przednie koło uniesie a się nie uśliźnie) ALE siła potrzebna do rozpięcia napędu jest absurdalnie niska tzn nieomalże od patrzenia na klamkę już sprzęgło jest rozpięte. Czy wymienić (i dlaczego?):

- same sprężyny?
- całe sprzęgło?

Nie ukrywam że chętnie zmieniłbym same sprężyny bo coś mi podpowiada że to one są udeptane i to ich wina. ALe może jestem w mylnym błędzie...


Oraz co kupić? W larssonie po prostu takie jakie mają?

Pozdrawiam

PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek :resp:
Po prostu zmierz i sprawdź z limitem wg serwisówki. Dopiero kupuj. W każdym razie nie zaszkodzi kupić podkładkę, nakrętkę i sprzężny. Demontujesz mierzysz i składasz. Jak już pomierzysz to będziesz wiedział co wymienić i czy ew. dokupić trzeba tarcze i przekładki. Nie rób tego błędu co ja kiedyś. Kupiłem komplet niepotrzebnie.
CB500 97r. --> XL 650 V6 2006r. --> TDM 900 2008r.
Awatar użytkownika
kuba_mexyk
zgłębiacz wskaźników
zgłębiacz wskaźników
Posty: 44
Rejestracja: 07.08.2017, 15:51
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Tarnów, Opaleniska

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: kuba_mexyk »

Hej, ma ktoś serwisówke,podesłał by ktoś e mail : kuba061@op.pl ? Zmieniam sprzęgło i nie wiem z jaką siłą dokręcać śruby i jakie grubosci tarczek, przekładek?
pawelo220v
Czytacz
Czytacz
Posty: 5
Rejestracja: 11.04.2020, 22:27
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: pawelo220v »

Witam, jako nowy uźytkownik trampka niestety musiałem dobrac sie do sprzęgła, poniewaz: moźe opisze:
Po wrzuceniu biegu silnik od razu gasł. Na zgaszonym silniku nie wysprzęglało biegu dopiero jaķ cofnąłem motorem do tyłu z wcisniętym sprzęgłem migłem przepchac motocykl. Nawet nie sprawdzalem czy na odpalonym wskoczy bieg zeby skrzyni nie męczyc. Po zorebraniu tarcze wyglądaja ok wymiar 2.9mm przekładki mają ładny kolor
. Ale podkladka z fiszki nr 12 byla przed tarczą nr 7 i brak mam podķladki nr 5. Jakies jaja. Czy ryzykowac i składac bez pierscienia nr 5 ? Wolę dokupic raczej. Na koszyku sprzeģłowym widoczne lekkie slady ,rowki od tarcz ale nie na wszystkich. mam zamiar wyrównać płaszczyzny.
A jesli mogłbym prosić takze o serwisówke na adres będę wdzięczny dobrowolskipp@onet.pl
Zastanawiają mnie same tarcze czy zmieniać czy zostawic. Nalatane mam na blacie 8tys czyli mam 108tys. Silnik pali odnstrzala i to jest super.
Awatar użytkownika
old1977
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 728
Rejestracja: 17.11.2017, 13:19
Mój motocykl: XL600V

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: old1977 »

pawelo220v pisze:Witam, jako nowy uźytkownik trampka niestety musiałem dobrac sie do sprzęgła, poniewaz: moźe opisze:
Po wrzuceniu biegu silnik od razu gasł. Na zgaszonym silniku nie wysprzęglało biegu dopiero jaķ cofnąłem motorem do tyłu z wcisniętym sprzęgłem migłem przepchac motocykl. Nawet nie sprawdzalem czy na odpalonym wskoczy bieg zeby skrzyni nie męczyc. Po zorebraniu tarcze wyglądaja ok wymiar 2.9mm przekładki mają ładny kolor
. Ale podkladka z fiszki nr 12 byla przed tarczą nr 7 i brak mam podķladki nr 5. Jakies jaja. Czy ryzykowac i składac bez pierscienia nr 5 ? Wolę dokupic raczej. Na koszyku sprzeģłowym widoczne lekkie slady ,rowki od tarcz ale nie na wszystkich. mam zamiar wyrównać płaszczyzny.
A jesli mogłbym prosić takze o serwisówke na adres będę wdzięczny dobrowolskipp@onet.pl
Zastanawiają mnie same tarcze czy zmieniać czy zostawic. Nalatane mam na blacie 8tys czyli mam 108tys. Silnik pali odnstrzala i to jest super.
obejrzyj dokładnie piastę sprzęgła (element 4) czy podkładka dystansowa 5 nie przykleiła się do niej mają być dwie ustawiane na przeciw siebie i montuje się je na tej właśnie elemencie jeżeli nie masz jednego pierścienia to zamów i załóż,to że w moto po dłuższym postoju jest sklejone sprzęgło to norma,pytanie czy działo się również tak na rozgrzanym silniku?
Było YAMAHA sr 125,AT750 RD04,WFM M06 58 r.TRIUMPH TIGER 955i 04r.YAMAHA TDM 900 5PS
JEST K750(Kaśka) 62 r.,TAXL600V PD06 88r.,SHL M17 GAZELA 175(WIATR) 68r. R1150GS.
Awatar użytkownika
girgi
rozmawiający z silnikiem
rozmawiający z silnikiem
Posty: 442
Rejestracja: 19.07.2011, 07:14
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Ujazd - OP

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: girgi »

Witam!

Czy nakrętka nr 20 a rozmiar 27 :-) musi być kupowana nowa przy wymianie sprzęgła? I podkładka??
Sylwek
pałujący w lesie
pałujący w lesie
Posty: 1528
Rejestracja: 13.03.2012, 11:08
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Lisków

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Sylwek »

Nie.
Awatar użytkownika
KrzysieG
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 679
Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: KrzysieG »

Pytanie ogólnikowe o kosz sprzęgłowy, mam dwa, który będzie lepszy, ten w którym sprężynki się bardziej telepocą czy ten w którym mniej ?
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Piter!!! »

Czym mniejszy luz sprężyn tym lepiej. Ale nawet nowy kosz ma sprężyny luźne. Mam nadzieję, że mój ma mniejsze luzy.
Najważniejsze że są oryginalne sprężyny, o odpowiedniej twardości. Duże luzy powodują klekotanie sprzęgła na wolnych obrotach. W 600 jest to znikomy odgłos tego co powoduje sprzęgło w Afryce. Ale na to też jest sposób, daje się podkładki i zabezpiecza je półokrągłą blachą i spawa punktowo w 2 miejscach. Ginie 80% odgłosów sprzęgła.

A co się działo na starym?
Awatar użytkownika
KrzysieG
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 679
Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: KrzysieG »

Zaczęło się od tego że miałem wyciek przy deklu, tu gdzie wchodzi wajcha do popychania tarcz i trochę się ślizgało po wlaniu ceramizra. Wymieniłem dekiel, z tym że mój miał 2 łożyska a ten ma tylko od góry, ale myślę że to bez znaczenia. Wymyłem przekładki w benzynie extrakcyjnej, poskładałem ( miałem wymieniać, ale przekładki mają 2,95mm ) i zaczęło się tłuc gdy naciskałem klamkę, no i to szarpnięcie przy starcie, poza tym wszystko ok. Sprężynki w moim sprzęgle siedzą ciasno, tylko jedna ma delikatny luz. Szczerze to jestem zaskoczony że tak dobrze to wygląda.
No i teraz się zastanawiam czy jest sens to wymieniać ? i co to może być z tym szarpnięciem. Ranty raczej w obu takie same. Dodam zdjęcia obu, bo wydaje mi się że to kupione jest źle włożona ostatnia przekładka, ale to szczegół. I teraz się zastanawiam czy wymieniać to sprzęgło czy nie. Jeszcze się dokładnie dzisiaj przyjże tym przekładką, Później zrobię więcej zdjęć.

Moje:

Obrazek z Dysku Google

Po lewej kupione, po prawej moje:

Obrazek z Dysku Google

Obrazek z Dysku Google
Awatar użytkownika
Piter!!!
miejski lanser
miejski lanser
Posty: 364
Rejestracja: 24.10.2015, 16:38
Mój motocykl: XL600V
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: Piter!!! »

Na ostatnim zdjęciu, twoje sprzęgło:
Tarcze są dobrze założone, natomiast mam wątpliwości czy dobrze założyłeś metalowe, dwie pierwsze przekładki, tzn
Pierwsza powinna być płaska metalowa przekładka, a druga metalowa sprężyna talerzowa, założona tym rozszerzeniem ku wnętrzu silnika. Sprawdź to w/g haynesa.
To może być przyczyną szarpnięcia.

Natomiast tłuczenie na wciśniętym sprzęgle, to najczęściej typuje się łożysko, to co jest w karterze, pod sprzęgłem, ono jest luźno osadzone w silniku i za pomocą prostego ściągacza można je wyjąć z silnika i wymienić na nowe. No i do sprawdzenia łożysko oporowe w pokrywce tej, co ściska sprężyny.

A tarcze, jak już raz nasiąkły tym czymś, to w/g mnie nie ma sensu już ich zakładać, bo i tak się będą ślizgać.

Choć niech się wypowiedzą inni. Są tu tęgie głowy.

Prezes, do tablicy :roll:
Awatar użytkownika
KrzysieG
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 679
Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: KrzysieG »

No ja się wypowiem, bo po tym zabiegu przestało się ślizgać, ale mniejsza o to, nie ślizgało się jakoś mocno. Wrzucę kilka zdjęć jako ciekawostkę, bo zauważyłem pewne różnicę:

Obrazek z Dysku Google

Obrazek z Dysku Google

Obrazek z Dysku Google

Co do tych podkładek, to były tak samo założone, jedyna różnica w tej ostatniej tarczce. Nie mogę natomiast zlokalizować tej podkładki z napisem "out side" Owszem jest ale bez napisu i jakby węższa.
Ostatnio zmieniony 10.11.2020, 15:56 przez KrzysieG, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
nav
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 15
Rejestracja: 19.04.2019, 20:40
Mój motocykl: mam inne moto...

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: nav »

Zapytam dla pewności... Czy po wymyciu tarczek benzyną nasączyłeś je ponownie w oleju? Nowe tarcze przynajmniej kilka minut przed założeniem powinny spędzić w kąpieli olejowej, jak je wymyłeś to bym powtórzył czynność.
Awatar użytkownika
KrzysieG
łamacz szprych
łamacz szprych
Posty: 679
Rejestracja: 27.05.2011, 14:25
Mój motocykl: nie mam już TA
Lokalizacja: Olkusz

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: KrzysieG »

Robiłem to chyba z rok temu więc pewności nie mam czy je wtedy nasączyłem po wymyciu.
Awatar użytkownika
ryve
emzeciarz agroturysta
emzeciarz agroturysta
Posty: 297
Rejestracja: 17.10.2010, 22:45
Mój motocykl: mam inne moto...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wymiana sprzęgła w XL600 - ilustrowana relacja/poradnik

Post autor: ryve »

wladekkow pisze: 29.04.2019, 12:54 PS: Tutorial z pierwszego posta chyba najlepszy jaki widziałem do czegokolwiek kiedykolwiek :resp:
Dzięki! :-)
Fajnie, że się przydaje.
Podpis zastępczy. Wyrób sygnaturko-podobny.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], prezess i 1 gość